Forfatter-interview #62 Louise Haiberg

20170406_171333.jpg

OMKRING BOGEN Modertræets datter – Dinea #1

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Mine lykketal er 6 og 13, hvis I læser efter i bøgerne vil I se at tallene ofte går igen hist og her.
Jeg er venstrehåndet.
Jeg kan spise en citron rå … og nyde det.

Bonus! Jeg har sceneskræk og er til daglig ret genert.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

– Jeg tror jeg var omkring de 10-11 år da jeg begyndte at drømme om være forfatter. Enten det eller kunstner. Kunstnerdrømmen har jeg lagt på hylden, men jeg elsker stadig at tegne.

Det var først da jeg var 18 år at jeg sendte mit første manuskript til et forlag … og fik et nej. Har stadig manuskriptet liggende og i dag kan jeg godt forstå at jeg fik et afslag for, Puha, sikke et rod.

Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har skrevet så længe jeg kan huske. Selv før jeg kunne skrive fandt jeg på små historier. De blev enten indtalt på kassettebånd eller brugt i leg. Jeg kunne bruge flere timer i mine forældres have, hvor jeg var en forsvundet prinsesse som levede af bær og absolut ikke ventede på prinsen … som alligevel dukkede op. Som barn var jeg meget ’jeg-kan-godt-selv’ og jeg mente aldrig at jeg havde brug for prinsen til at redde mig fra vildnisset, men derfor måtte han åbenbart godt dukke op alligevel.

Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg opdagede mig selv. 😀 Ej, jeg har som sagt skrevet i lang tid. Da jeg var 18 år oprettede jeg mig som bruger på Fyldepennen.dk, hvor jeg mødte mine nuværende skrivebuddies (i dag er de alle tre forfattere ved Tellerup). De blev alle udgivet før mig og har været fantastiske betalæsere. Jeg glemmer aldrig den første gang en af dem uden jeg havde spurgt gav mig fantastisk feedback på en tekst som om hun virkelig så muligheder i mig.

I sidste ende lå valget dog hos mig og jeg sendte manuskripter af sted. Før Oprører – Dæmondræberen 1 fik jeg flere afslag (dog var et enkelt næsten ja). Og jeg sendte blot manuskriptet af sted, præsenterede mig og historien og så bed jeg negle.

Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Uh, skrevet i alt eller fået udgivet?

Jeg har vel skrevet i alt ni (snart ti) færdig, men det er kun fire af dem der er udkommet som færdig bøger. Og så har jeg en del halvfærdige historier liggende. Størstedelen er indenfor fantasygenren. På et tidspunkt forsøgte jeg mig dog også med en Thriller/gyser. Den blev aldrig færdig. Jeg har også skrevet et halvt ton noveller.

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg skriver først og fremmest en historie fordi den brænder for at komme ud. Jeg kan slet ikke lade være med det. Skrivning er som terapi for mig og sørger for at jeg kan være sød og candyfloss-agtig i hverdagen i stedet for en stresset gnaven madam.

Ideen til Dæmondræberen opstod efter jeg i en periode havde læst en del bøger og set serier og film om vampyrer/faldne engle/ dæmoner og kom til at tænke på hvorfor de to første altid skulle være så plagede af deres fortid og hvorfor skulle dæmoner stort set altid være gennemført onde?

Ved Dinea opstod den første spire til en ide da jeg så et billede på nettet af (ved godt det er lidt makabert, men tja.) en femumie.

Jeg får ofte mange ideer, men dem jeg vælger at arbejde videre med er dem som bliver ved med at plage mig og bliver ved med at vokse, dem som forlanger at blive skrevet.

Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Uh, der er så meget som inspirerer mig. Alt omkring mig er en kilde til ideer. Jeg er blevet inspireret af mine skrivebuddies, mennesker omkring mig (jeps, hvis nogen pisser mig af i virkeligheden så kan de godt ende med at dø på skrift med et andet navn), af utallige bøger, hvide vægge på et hospital (som jeg havde lyst til at fylde med malerier eller ord) og musik. Et musiknummer kan inspirere mig til visse personligheder eller kapitler. Ved bøgerne kan jeg dog nævne Margaret Weis og Tracy Hickmans – Sagaen om dødens port. Det var de bøger som oprindeligt overbeviste mig om at det var fantasy jeg skulle skrive. Jeg var dybt fascineret over hvordan de to forfattere kunne få en handling til at forblive spændende gennem 13 bøger.

Men, tja alt er inspiration. Jeg plejer at sige at der ikke er noget som hedder en dårlig oplevelse, kun værdifuld ny viden som jeg måske en dag kan bruge i en historie.

Hvad er dit budskab med din bog?

Jeg ved ikke om jeg som sådan har et budskab med mine bøger, men jeg har altid noget liggende i baghovedet mens jeg skriver. Et budskab som bogen giver mig, om jeg viderebringer det til andre ved jeg dog ikke. I Dæmondræberen handlede det om retten til at være sig selv, frihed, at man ikke nødvendigvis behøver at passe ned i den boks man er blevet proppet i og at man bliver ved med at kæmpe.

Ved Dinea – Modertræets datter, handlede det mere om at man skal passe på med at placere andre i grupper af svage eller stærke. Vi kan alle indeholde skjult styrke. Hvad der udvendig kan være svagt og skrøbeligt kan bære på en indre styrke som får dem til at rejse sig igen og igen. Det der udvendig er smukt og stærk kan være forkrøblet og ynkeværdigt indvendig.

Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Hi hi, jeg går ud fra at der er lidt af mig i alle karakterer og mens jeg skrev Dæmondræberen gennemgik jeg selv lidt af en udvikling (holdt op med at prøve at passe i en boks). Hvis man har set mig i virkeligheden har man nok bemærket at jeg har en lidt alternativ stil. Den havde jeg ikke for 6 år siden. Dengang forsøgte jeg stadig at passe ind. Jeg købte godt nok noget mere alternativt tøj som jeg ikke kunne modstå, men turde ikke gå med det. Det gør jeg nu.

Ved Dinea var det lidt flere personlige erfaringer jeg tog i spil. Jeg er ikke en fe, jeg har ikke mareridt hver nat og ser ikke fremmede væsner ved bække, men de undersøgelser Dinea gennemgår/mindes, dem har jeg selv prøvet.

Hvad læser du lige nu?

Jeg får desværre læst alt for lidt mens jeg skriver på en roman, men fordi den jeg arbejde på nu (og næsten er færdig med) har været på arbejdsbordet i over et år så er jeg begyndt at presse lidt læsning ind hist og her. For øjeblikket er jeg i gang med Black Dagger Brotherhood bind 6 og Soulless 2. Desuden har jeg også læst en del Batman comics, mens jeg har skrevet på den her roman. Jeg er sådan lidt hunderæd for nogle af væsnerne i historien og da jeg lige var begyndt at skrive på den fik jeg mareridt, men så fandt jeg ud af at hvis jeg læste lidt Batman før sengetid, så kunne jeg sove i fred for monstrene. Nope, det gjorde mig ikke til en mindre Batman-fan.

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Argh! KUN 3?!

Sagaen om Dødens port af Margaret Weis og Tracy Hickman (det er en serie på 13 bøger). Highfantasy med det hele. Elvere, dværge, mennesker, drager, troldmænd og magi.

De næste er bøger af mine skrivebuddies, som jeg selv havde æren af at betalæse og derfor betyder de måske mere for mig fordi jeg virkelig får dem ind under huden når jeg betalæser.

Er du okay, Marie? af Anika Eibe. Fordi den indeholder et enormt vigtigt tema. Mobning.

Dragernes konge af Pernille Eybye og Carina Evytt (de første to bind i serien er udkommet). Fordi de formår at få mig til at ønske at ruske personligheder, får mig til at blive rasende, grine, tude lidt. Alt hvad der skal til.

Hvornår kommer din næste bog?

Ha Ha, aner det ikke. Jeg er i fuld gang med redigeringen af det projekt jeg har skrevet på i over et år, men det er jo sådan set kun begyndelsen (Forhåbentlig). Når jeg er færdig med redigeringen og får sendt manuskriptet til mit forlag krydser jeg fingre for at de siger ja til det. Men på nuværende tidspunkt er det på 504 wordsider (Jeps, jeg har begrænsningsproblemer), så det kommer nok til at tage et stykke tid.

Når jeg er færdig med redigeringen og har sendt manuskriptet til mit forlag har jeg allerede min næste ide liggende klar i baghovedet og kan påbegynde planlægningen af dem.

Links til forfatteren:
https://www.facebook.com/Louise-Haiberg-667832709916091/

https://www.instagram.com/louisehaiberg/
http://louisehaiberg.blogspot.dk/

Leave a Reply

