Forfatter-interview #71 Michella Rasmussen

Læs anmeldelsen af Den nye kat (Silje og Kattehjemmet #1)

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

1) Som teenager opdrættede jeg marsvin i en kort periode. Jeg var til udstilling med dem og vandt endda enkelte præmier. Opdrættet holdt dog hurtigt op, da jeg helst ville beholde ungerne selv, og så begynder pladsen hurtigt at knibe.

2) Jeg er engang til idræt løbet direkte ind i en mur, hvilket gav mig en mindre hjernerystelse. Jeg kan ikke huske selve sammenstødet, men da jeg kom til mig selv, stod alle omkring mig. Jeg kunne ingenting mærke og havde ikke ondt nogen steder. Jeg troede, at jeg sagtens kunne komme op og være med til resten af timen, men alle var ret enige om, at det nok ikke var den bedste idé med min gigantiske bule, så jeg kom i stedet på hospitalet. Først i bilen på vej derop begynder jeg at kunne mærke, at det strammer lidt ved panden. Senere gjorde både bule og hudafskrabninger afsindigt ondt! Den oplevelse inspirerede mig til en bestemt scene i Stalker – og så den blev foreviget i min blå bog fra gymnasiet!

3) Jeg bliver nemt ekstremt ivrig. Hvis jeg får en idé om, at jeg skal lære eller gøre et eller andet, så er jeg nødt til at komme i gang, og det kan kun gå for langsomt. Sådan kom mit fine forfatterkontor i stand i en rasende fart midt i julen, så jeg først fik pyntet op til jul efter juleaften. Det er også derfor, at jeg har gået til både dans, klaver, fotografering, bolsjekogning, ridning, tennis, blokfløjte, trampolin og tegning. Jeg vil enormt gerne blive god til en hel masse, men jeg glemmer lidt, at det tager tid, og tid har man måske ikke så meget af, når man også gerne vil skrive en masse bøger.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Det var faktisk ikke noget, som jeg tænkte så meget over som lille. Der skrev jeg bare, fordi jeg elskede det. Først da min mor en dag sagde, at jeg burde sende nogle af mine skriverier ind til et forlag, spirede den første spæde tanke om at blive forfatter. Jeg var ikke mere end 12 år eller deromkring. Da jeg var 16 år, begyndte jeg for første gang på et bogprojekt, som ikke kun var til mig selv, men som jeg gerne ville prøve at sende ind til et forlag. Den bog blev aldrig helt færdig, men jeg begyndte for alvor at lære at skrive med den historie.

Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har skrevet lige så længe, jeg kunne. Før jeg kunne skrive, tegnede jeg historier og sled papirbunkerne op på ingen tid. Desværre udviklede jeg aldrig et tegnetalent, selvom jeg virkelig gerne ville. Da jeg endelig kunne skrive sammenhængende sætninger, kom der i den grad fart på min skrivning. Jeg foldede en stak papir og klistrede dem sammen til en lille bog, som jeg skrev på. Dengang kunne jeg ikke forskellen på nutid og datid, men brugte bare de ord, jeg synes lød bedst. Den første lille papirbog handlede om den heldigste pige i verden, og de næste var en serie om en stor familie. De bøger har jeg stadig den dag i dag.

Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg sendte selv min bog ind til forlaget. Lige siden 16-års alderen hvor drømmen om at blive forfatter for alvor slog rødder, holdt jeg øje med forlagene og lavet en liste over dem, jeg helst ville sende ind til og hvilke krav, de havde til manuskripterne. Tellerup var øverst på listen, da jeg sendte mit allerførste gennemarbejdede manuskript ind som 22-årig. Jeg var så spændt, at jeg to gange drømte om, at de ringede og gerne ville antage bogen. Der gik én uge, og så fik jeg afslag. Det gjorde godt nok ondt, men jeg knoklede videre med et nyt bogprojekt, og næsten tre år efter første afslag, sendte jeg det nye manuskript ind – og denne gang gik drømmen om et opkald fra Tellerup i opfyldelse.

Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Af udgivne bøger har jeg skrevet to realistiske bøger – en ungdomsbog og en børnebog. Før i tiden skrev jeg rigtig meget fantasy, og det kunne jeg bestemt godt tænke mig at prøve igen en dag, men lige nu synes jeg, der er noget helt fantastisk ved den realistiske genre.

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Stalker blev jeg inspireret til at skrive, da jeg selv i en meget kort periode blev overvåget. Jeg blev ikke decideret stalket, men der var nogle naboer, som holdt øje med mig. Det var en meget ubehagelig oplevelse, og den følelse jeg sad med, gav mig idéen til bogen. Jeg ville gerne sætte ord på præcis den følelse og fortælle en historie om, hvad stalking kan gøre ved et offer og skabe fokus omkring emnet.

Den nye kat var en hyggelig historie, som jeg kom på, fordi jeg fulgte et kattehjem på Facebook. En dag skulle en drægtig kat føde, og ejeren af kattehjemmet fortalte live om fødslen og de killinger, som kom. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvor meget, jeg ville have elsket at bo ved sådan et kattehjem som barn. Her blev idéen om Silje og hendes farmors kattehjem født. Jeg ville gerne skrive noget til piger, som er vild med dyr og venindebøger. Der findes en del af den slags bøger om heste (som jeg i øvrigt selv læste tonsvis af, da jeg var 11 år), men ikke rigtigt nogen serier om kæledyr. Derfor ville jeg rigtig gerne skrive Siljes historie og krydre den med sjove detaljer om katte.

Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Inspiration kan komme alle vegne fra! Lige fra et fremmed menneske i toget til et smukt landskab. Jeg bliver også meget inspireret af drømme. Det er ikke så tit, at jeg drømmer om noget, som kan bruges, men når jeg gør, skriver jeg det ned med det samme. Jeg havde faktisk en drøm om at genoplive min første bog, som fik afslag. Drømmen var meget specifik på, hvordan jeg skulle gøre det, og det kunne jeg faktisk godt finde på at give mig i kast med en dag. Inspirationen kan også komme fra musik. Både stemningen i musikken og sangteksten. Hvis jeg bliver rørt af musikken, sætter det helt klart skub i nogle idéer.

Hvad er dit budskab med din bog?

Jeg tænker faktisk ikke særligt meget over budskabet, når jeg tager fat på et nyt bogprojekt, men selvfølgelig har jeg noget på hjerte med alt, hvad jeg skriver. I Stalker ville jeg gerne sætte fokus på emnet, og hvad stalking gør ved den, der bliver udsat for det. I Den nye kat er der selvfølgelig et budskab med at græsset ikke er grønnere på den anden side, når det kommer til veninder, men jeg ville også rigtig gerne udbrede noget viden om katte. Det er ikke en fagbog eller en løftet pegefinger, men der er små detaljer med, som jeg håber læseren vil huske.

Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg bruger en lille bid af mig selv. Det kan være noget, som jeg har oplevet eller følt, der har betydet meget for mig. Eller en del af min personlighed. Jeg prøver altid at finde på personer, som ikke ligner mig selv alt for meget, da jeg elsker at udforske helt fremmede karakterer, men uanset hvor forskellige de er, så ender de altid med at have et lille stykke af mig selv i sig.

Hvad læser du lige nu?

Jeg er ved at læse Skrøbelige skønhed af Amy Harmon, men jeg har lidt svært ved at komme ordentligt i gang med den. Jeg har dog på fornemmelsen, at den kan noget helt særligt. Næste bog på listen er Vi var løgnere af E. Lockhart, som jeg er meget spændt på at læse. Jeg har også en række bøger af danske forfattere, som jeg glæder mig til at komme i gang med.

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Anna og det franske kys af Stephanie Perkins – fordi den rørte mig dybt, og jeg kunne så tydeligt se Paris for mig og mærke følelserne. Det var en hyggelig bog at læse, og den mindede mig virkelig om min egen første stormfulde forelskelse.

Alt eller intet af Nicola Yoon – fordi den er så dejligt anderledes i formen. Den var sjov at læse med en blanding af scener, chatudskrift og søde illustrationer, der alle sammen gjorde læseoplevelsen helt unik.

Hul i hovedet af Nicole Boyle Rødtnes – fordi Nicole er en af de forfattere, som jeg synes skriver så utrolig flot. Jeg er helt vild med bogen! Emnet er så utrolig godt beskrevet, og selve plottet var spændende fra start til slut. Nicole var i øvrigt så sød at give mig næste bog i serien på et skrivekursus, vi begge var til. XY var også helt fantastisk, og nu glæder jeg mig til at læse den sidste bog i serien.

Hvornår kommer din næste bog?

Det er ikke helt sikkert endnu. Min redaktør og jeg prøver at få den til tryk her i efteråret, men der er stadig lidt usikkerhed om det kan nås. Jeg krydser fingre. Det ville være lidt sejt at få udgivet to bøger på et år!

Links: