Sjælevandrer af Charlotte Fischer

foto (83).JPG

*Reklame* – Titel: Sjælevandrer – Forfatter: Charlotte Fischer – Forlag: Forlaget Facet – Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet

★★★☆☆

Sjælevandrer af Charlotte Fischer er en spændende debut, fordi den adskiller sig en smule fra de andre Facet-udgivelser. Jeg ved ikke hvad jeg forventede, men da jeg så forsiden, blev jeg ret nysgerrig over hvad dette litterære eventyr kunne byde på. Med titlen havde jeg forventet noget helt særligt, men jeg blev overrasket og det var langt fra, hvad jeg havde tænkt, men jeg blev rent faktisk utrolig positivt stemt, da jeg læste romanen og fandt ud af, hvor anderledes den var.

Sjælevandrer formår at blande mange forskellige elementer – lige fra romance til spænding til parproblemer. Samtidig giver den dystopiske fremtidsstemning lige prikken over i’et, som formår at danne rammen om den unikke fortælling om Cawi og Dahlia. Det er i den grad spændende at følge deres rejse og der sker ikke så lidt på vejen. Vi ser deres udvikling sammen og for sig, og det er karaktererne, som sætter kløerne i én, og man ved hurtigt alt om dem, som gør det let at relatere til deres historie.

Mit yndlingselement ved denne fortælling var helt klart de mange uhyggelige og mørke beskrivelser af det dystopiske scenarie, hvor alt er ødelagt, mørkt og bart efter en tsunami. Cawi og Dahlia er de eneste overlevende og de skal ud på en farlig færd for at finde liv et andet sted, men lykkes det mon for dem?

Et minus, som jeg bliver nødt til at påpege er, at det nogle gange gik alt, alt, alt for stærkt. Dette handlingsprægede tempo er naturligvis godt, for det bliver aldrig kedeligt, men nogle gange havde man brug for at trække vejret og have muligheden for at følge helt med. Dér havde jeg brug for flere beskrivelser og længere tid som det ville ske i et virkeligt miljø. Romanen kunne sagtens straks sig over flere bøger, for der skete i den grad meget. Lige i dette tilfælde kan man hinte spor af en debutroman, men det skal så også være det eneste. Og så var der altså en del grammatiske fejl, som mit øje ikke kunne glemme, selvom jeg ønsker det.

Anyways, der er dog ingen tvivl om at Charlotte Fischer har kræset om sit univers for at få det til at virke troværdigt og det fungerer til fulde. Hun har skabt to karakterer, som både er smukke og grimme på én og samme tid. Vi ser det gode og det dårlige, og det får dem til at virke troværdige. Dog er det en turbulent kærlighed, som nemt tager pusten fra én, men er alle store romancer ikke sådan? 😉

Jeg glæder mig til at læse videre og se hvad fortsættelsen byder på!

One thought on “Sjælevandrer af Charlotte Fischer

Leave a Reply

