Forfatter-interview #78 Stine Pilgaard

Billedresultat for stine pilgaard

Læs anmeldelsen af Min mor siger

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

1). Første gang jeg fik noget publiceret var som 11-årig i Familiejournalen. Digtet hed Skilsmissebørn og var inspireret dels af Tove Ditlevsen og så af mine egne forældres skilsmisse. 2). Gennem min folkeskole ville jeg være journalist og var stor fan af Ulla Terkelsen. Når jeg var alene hjemme stod jeg foran spejlet og svingede med håret og sagde: Stine Pilgaard, TV-2, Moskva. 3). Hvis jeg ikke havde været indenfor litteraturfeltet, ville jeg være blevet fængselspræst, det har altid været nummer to på min liste over drømmejobs.

1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg har skrevet siden jeg lærte at læse som 7-årig. Jeg kan stadig huske hvordan verden åbnede sig da jeg lærte at sætte ord sammen. Jeg har altid været en skrivende person og fundet på historier, skrevet fiktive breve og ekstremt lange stile. Den længste jeg husker var over tredive sider lang, nogle gange har jeg stadig lyst til at skrive og sige undskyld til mine dansklærere gennem tiden især når jeg valgte at aflevere to stile fordi jeg ikke kunne beslutte mig for et emne. Forestillingen om at udgive bøger på et rigtigt forlag har nok været en hemmelig drøm i mange år, men jeg tog et vigtigt skridt da jeg holdt en pause på danskstudiet som 23-årig og tog et skrivekursus på en højskole. Bagefter søgte jeg ind på Forfatterskolen og det hele virkede mere realistisk. Den dag min første roman udkom var den bedste dag i mit liv.

1. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har skrevet mere eller mindre regelmæssigt siden første klasse, både dagbog, mange breve til mine penneveninder og så historier med illustrationer til familie og venner. Jeg tror at det var begejstringen for at læse der fik mig til at skrive, jeg ville vel gerne være en del af det litterære kredsløb. Som barn brugte jeg bøgerne som en pause fra virkeligheden. Jeg ved ikke om jeg nødvendigvis havde det sværere end andre børn, men verden kunne godt overvælde mig og så tog jeg væk i bøgerne. Sådan har jeg det stadig. Det er fantastisk at fantasien på den måde er i stand til at flytte vores tanker og skabe billeder i hovedet og lade os opleve ting, der aldrig har fundet sted.

1. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Jeg opdagede vel mig selv, der var i hvert fald ikke andre der gjorde det. Jeg søgte ind på Forfatterskolen og der kan man jo sige at lærerne opdagede min ansøgning og gav mig en plads. Da jeg havde et manuskript klar sendte jeg det ind til forlaget Rosinante.

1. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Jeg har skrevet to romaner. Man kan vel kalde dem realistisk prosa, en form for hverdagsfortællinger. Jeg interesserer mig meget for almindelige mennesker og de små og store dramaer i menneskelivet.

1. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Min seneste roman, Lejlighedssange, var meget præget af at min kæreste og jeg lige havde købt en andelslejlighed. Jeg var meget interesseret i mine naboer og hele tanken om at bo i en andelsforening, både fællesskabet og de konflikter der kan opstå når man lever tæt sammen og skal fungere på de samme fællesarealer. De oplevelser flød ind i min skrift og var med til at forme bogen.

1. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Jeg elsker Tove Ditlevsen for hendes inderlighed, hendes humor og sjove portrætter af skæve mennesker. Også Helle Helles bøger oplever jeg som meget rørende og præcise i sine menneskeskildringer. Da jeg skrev Lejlighedssange var jeg også meget inspireret af det kollektive, mennesker, der lever sammen, så romanen Fiskerne af Hans Kirk betød meget for mig og malerier af Skagensmalerne. Jeg var fascineret af deres lille kunstnerkoloni og den måde de brugte deres motiver i kunsten.

1. Hvad er dit budskab med din bog?

Jeg har ikke som sådan noget budskab, men jeg ønsker mig altid når jeg skriver, at jeg sender nogle gode følelser ud i verden. Jeg tror tit at der er et forsvar for skæve eksistenser i mine tekster, et håb om at ingen mennesker kun er dårlige, at kærligheden findes de fleste steder hvis man kigger godt efter.

1. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg føler mig meget tæt på mine karakterer og uanset hvem de er og hvor langt deres livssituation befinder sig fra min egen, så kan jeg genkende dem en lille smule i et eller andet karaktertræk. Jeg bliver nødt til at forstå deres bevæggrunde for at kunne skildre dem.

1. Hvad læser du lige nu?

Jeg læser Niels Lyhne af I.P. Jacobsen. Han er fantastisk til at lave menneskeskildringer, så jeg prøver at lade mig inspirere.

1. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Caroline Minor: Velsignelser (meget smuk og rørende novellesamling).

Tove Ditlevsens erindringer (både sjove, tragiske og præcise i deres beskrivelser).

Hans Kirk: Fiskerne (en roman om et lille samfund, der er skildret interessant og levende).

1. Hvornår kommer din næste bog?

Jeg håber på 2019, men det er svært at afgøre. I nogle perioder går det hurtigt og uproblematisk med skrivningen, andre gange bliver jeg nødt til at prioritere at lave arbejde der rent faktisk giver penge med det samme. Under alle omstændigheder prøver jeg at nyde at skrive hver scene og lære karaktererne godt at kende og ikke fokusere alt for meget på det endelige resultat langt ude i horisonten.

Links:
Hjemmeside
Rosinante