Forfatter-interview #123 Pernille L. Stenby

Pernille L. Stenby.JPEG

OMKRING ROMANEN Inkarnation (Mestenes #1)

 

Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

1) Min første tatovering fik jeg præcis, som man ikke skal. Den blev lavet på Island til en con af en tatovørelev. På samme tid er det også den tatovering, der betyder mest for mig. Det er en tatovering af første rune fra den sorte månes gudinde. Hun er en del af et manuskript, jeg færdiggjorde, da jeg var 16.

2) Jeg er en af ”hvaleksperterne”, der hjalp med at dissekere de to kaskelotter, som strandede på Henne strand i 2014. Jeg er dog ikke hvalekspert. Jeg er naturhistorisk konservator. Jeg synes bare, at det var sjovt, at en avis skrev det.

3) Jeg har en ret stor passion for computerspil og tegnefilm/serier, så stor, at jeg selv har arbejdet med at lave en tegneserie og en visual novel (som et 2D computerspil), der dog aldrig blev til noget.

 

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Da jeg var 14, havde jeg skrevet mit første manuskript færdigt, og jeg brændte for at få det ud og blive forfatter. Manuskriptet var selvfølgelig slet, slet ikke klar til det, så jeg er glad for, at det ikke endte på hylderne nogen steder. Det var en historie om en udvalgt drage, der skulle samle en iskrystal – og så foregik det på Bornholm, fordi jeg ikke kendte så meget andet end mit hjem. Dengang mente jeg selvfølgelig, at det var eminent, så jeg sendte det til Gyldendal – og fik mit første afslag.

 

Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har skrevet noveller, før jeg skrev min første længere historie. Det var et juleeventyr om en drage, der skulle erstatte en af julemandens rensdyr. Det lyder meget barnligt, når jeg fortæller om det, men jeg var heller ikke specielt gammel. En dag havde jeg en drøm om at flyve, og jeg var 100% sikker på, at det betød, at jeg skulle skrive dragens historie ned. Det blev til mit første manuskript (dog uden julemanden). Jeg er typen, der springer fra interesse til interesse, men det at skrive har siddet fast. Jeg fungerer ikke, hvis jeg ikke skriver.

 

Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv?

Det er en længere historie. Jeg må indrømme, at jeg havde opgivet forfatterdrømmen. Jeg var gået over til at skrive for mig selv. Jeg var bevidst om, at det kunne være fedt at få noget udgivet, men jeg ville have, at det skulle være perfekt. Jeg følte ikke, at jeg skrev noget, som var godt nok.

Inkarnation var anderledes, så jeg snakkede med min veninde om det. Jeg har kun fået to afslag fra forlag igennem min karriere, men jeg var rædselsslagen ved tanken om at sende til et nyt forlag og sætte mig selv i samme sårbare position. Min veninde, Line, er stifter af forlaget Ulven og Uglen, så hun sagde, at jeg bare skulle sende det til hende. Det var mindre skræmmende, og hun kendte min skrivebaggrund. Hun var selv med til at rette i mit første manuskript med dragerne på Bornholm og senere i det manuskript, der fulgte (som jeg har en tatovering fra). Det er på grund af hende, at jeg udviklede min skriveteknik, fordi jeg i en tidlig alder lærte, hvad jeg skulle fokusere på, og hvad jeg manglede at arbejde med. Line var vild med Inkarnation, og … Ja, Ulven og Uglen antog bogen.

 

Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Puha … Jeg har faktisk lavet en oversigt inde på Nanowrimo for selv at kunne holde styr på det. Jeg har skrevet omtrent 10 bøger før Inkarnation. Ikke alle nåede at få en slutning, men de var alle af en vis længde og alle fantasy. Fantasy har været det element, der aldrig forsvandt fra mine historier. Men temaerne skiftede. Jeg blev mere og mere tiltrukket af psykologiske elementer og det paranormale. Dragerne og guderne blev skiftet ud med mere menneskelige ’monstre’, og jeg prøvede at portrættere en ondskab, der ikke var født ond. Hvis det giver mening.

 

Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg havde haft et temmelig hårdt år, der gjorde, at Inkarnation fik indarbejdet sine mørkere temaer. Jeg har et ømt punkt for alle mine manuskripter. De viser alle dele af mit liv og har hjulpet mig med at bearbejde mit liv. Men Inkarnation gav mig følelsen af, at andre også ville kunne få noget ud af den.

 

Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Stort set alt. Jeg er lidt en svamp, når det kommer til at samle inspiration. En af mine inspirationskilder til at lave en mere menneskelig version af ondskab er skurken i Jessica Jones-serien på Netflix: Han har evnen til at få folk til at gøre hvad som helst, han skal bare sige det højt, og han er ikke i stand til at skelne mellem, hvad der er rigtigt og forkert – hvorefter han forelsker sig i en, der afskyer ham. Det er et fantastisk udgangspunkt. Animeen Nana inspirerede mig til at arbejde med andre typer kærlighed. Bogen The Host lærte mig noget om at lade historier ånde (i hvert fald indtil den nåede til slutningen). Teksten i Nine Inch Nails ”The perfect drug” er også bare flydende inspiration. Stemningen i klaverstykket ”moonlight night” af  Yûki Hayashi. Louise Haibergs beskrivelse af at spise et æble i serien Død verden. Jeg kunne blive ved, men så bliver dette en meget lang tekst.

 

Hvad er dit budskab med din bog?

Jeg vil gerne vise lgbt-karakterer uden deres bokse. De er bare mennesker, det er jeg selv, og jeg føler ikke, at jeg på det punkt er anderledes. Jeg føler dog, at minoriteter let vises fra deres ’typiske’ side. I Inkarnation er der ikke rigtig nogen, der har styr på deres liv. Jeg lavede dem ud fra det udgangspunkt, at de prøver at finde sig selv, de arbejder alle med ”identitet” – og at de hver især har deres forhindringer. Lige fra professor Tosne, skelsætternes underviser, til Axten, ham der hjælper Mes på Roevel Akademi.

 

Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg identificerer mig faktisk med utroligt mange af mine karakterer, selv hvis de virker som ligegyldige bipersoner. For at forstå dem lægger jeg nogle af de tanker eller følelser, jeg selv har haft, over i dem. Og sammen med dele af mig selv, er der dele af personerne i min omverden. Jeg ser det lidt, som om jeg laver karakterer ved at proppe det, der inspirerer mig, ned i en blænder, og se hvilken person, der kommer ud af det.

 

Hvad læser du lige nu?

2’eren i Mestenes-serien. Jeg har en helt fantastisk stak af bøger fra Fantasyfestivallen i Esbjerg, som jeg virkelig gerne vil i gang med, men hvis jeg begynder på en af dem, mens jeg skriver 2’erne færdig, så smitter forfatterens skrivestil af på mig. Jeg tror, at min næste bog bliver Spektrum af Nanna Foss.

 

Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Se, her forventer folk nok, at jeg anbefaler fantasy, men jeg vil faktisk gerne anbefale den bog, som hjalp mig med at skrive Inkarnation. Den hedder ”Drengen, der voksede op som hund” og er skrevet af Bruce Perry og Maia Szalavitz. Det er en bog, der lærte mig utroligt meget om mennesker generelt og om mig selv. Ikke, at jeg voksede op som en hund, men bogen beskæftiger sig med, hvordan hjernen udvikler sig, når vi er børn, og hvilket indflydelse det har på resten af vores liv.

Til dem af jer der skriver, vil jeg gerne anbefale ”The Art of Dramatic Writing: Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives” af Lajos Egri. Utroligt god bog til at opbygge karakterer ud fra. Den arbejder med skuespil, men den har nogle meget interessante analyser af dialoger mellem karakterer.

Jeg har tænkt længe over den sidste bog, jeg vil anbefale. At vælge én er svært. Derfor vil jeg fremhæve den bog, som jeg håber, at jeg snart får tiden til at genlæse: Alanna, Løvindens Sang af Tamora Pierce. Den var med til at hive mig ind i fantasygenren, så den vil altid have en særlig plads.

 

Hvornår kommer din næste bog?

Hvis det hele går, som det skal, så udkommer den under Pride i august 2019. Med reception i LGBT-Danmarks telt. Det var det, vi gjorde med Inkarnation, og det kunne være helt fantastisk at fortsætte med den næste bog i serien.

Links til forfatteren:

Facebook: Mestenes-serien, Inkarnation
Instagram: Pernille.l.stenby

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s