Forfatter-interview #125 Louise Roholte

Louise5.jpgFoto: Louise Roholte

OMKRING SERIEN Fire folk
Læs anmeldelsen af Evig Vinter (Fire folk #1)

IMG_4436

Tre ting om mig:

Jeg står tidligt op og går tidligt i seng. I mit tilfælde er det en myte, at forfattere arbejder om natten. Mit yndlingstidspunkt på dagen er tidlig morgen, og det er også om morgenen og om formiddagen, at jeg er mest kreativ.

Min yndlingsfarve er turkis, og jeg bruger tit farven i mine tekster, for det er altid den første farve, der falder mig ind.

Jeg er ikke særlig glad for at køre bil, for det sker virkelig tit, at nogen dytter af mig, men jeg forstår sjældent hvorfor.

Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Det fandt jeg først ud af, da jeg var 25, og jeg havde egentlig ikke overvejet det inden. Jeg vidste, at jeg var god med ord, men jeg troede, at jeg skulle have et job i det private erhvervsliv, og det fik jeg også i form af en traineeplads hos Maersk. Det viste sig bare, at det slet ikke var noget for mig, og jeg trivedes dårligt i miljøet. Jeg er alligevel glad for, at jeg prøvede, for det gjorde det klart for mig, at jeg skulle i en helt anden retning.

Hvor længe har du skrevet?

I sommeren 2008 skrev jeg tre noveller, som jeg solgte til Familie Journal, og jeg har ikke set mig tilbage siden. Jeg var 25 på det tidspunkt, og i august kunne jeg fejre, at jeg har levet af at skrive i ti år.

Hvem opdagede dig?

Jeg skrev mit første manuskript i 2009, og jeg sendte det til forlaget Alinea. Det skulle forkortes en del, men det blev til Nørd eller nar, som udkom i 2010 i PS-serien. Historien i Nørd eller nar er inspireret af noget, jeg selv oplevede, da jeg var på en weekendtur med elevrådet. Jeg gik vist i 5. klasse, og jeg var lidt vild med en dreng fra 7., som også var med. Det var muligvis på grund af ham, at jeg overhovedet blev en del af elevrådet. Lørdag aften blev der holdt fest, og der blev serveret både øl og sodavand i baren. De store drenge blev ved med at hente flere øl, og snart væltede de rundt. Dagen efter opførte de sig, som om de havde tømmermænd – lige indtil vi fik at vide, at øllene naturligvis var uden alkohol, fordi vi var for unge til at drikke. Det blev enormt pinligt for flere af drengene, for det betød jo, at de slet ikke havde været fulde, selvom de opførte sig sådan.

Hvor mange bøger har du skrevet?

I december udkommer Solfald, som er sidste bind i min fantasy/dystopi-trilogi, Fire Folk. Solfald bliver min 14. udgivelse. Det er kun de tre sidste bøger, der er fantasy. De første 11 er pigebøger, og ti af dem er udgivet i Carlsens sommerfugleserie. Jeg valgte at skrive pigebøger, fordi jeg kan bruge mine egne erfaringer. Det er det, der falder mig nemmest, og jeg skal ikke opfinde det hele selv, som jeg skulle i Fire Folk.

Hvorfor denne historie?

Ideen til Fire Folk dukkede pludselig op i mit hoved i januar 2016. Oprindeligt var det egentlig bare en tanke om, hvordan mennesker ville agere og opføre sig overfor hinanden, hvis de blev tvunget sammen med andre og hidtil ukendte grupper, der så anderledes ud og kom fra fremmede områder. Jeg kunne slet ikke slippe ideen igen, og jeg var dybt optaget af at udvikle den over de næste tre måneder. Det var først senere, jeg fandt ud af, at det var fantasy. Jeg troede aldrig, jeg skulle skrive den slags, og det kom meget bag på mig, at den blev kategoriseret som sådan. For mig var det jo bare en god historie.

Hvad inspirerer dig?

Jeg bruger ofte mig selv og mine egne oplevelser. Når jeg er ude, lægger jeg mærke til mange små ting, som folk gør og siger. Det er drænende for mig, men jeg kan ikke finde ud af at slå det fra, og jeg er tit træt i hovedet efter et socialt arrangement. Jeg blev meget inspireret af Suzanne Collins’, Hunger Games, men jeg var sikker på, at jeg aldrig ville være i stand til at opfinde mit eget univers, som hun har gjort. Det skete så alligevel, da jeg kom på ideen til Fire Folk, og det var sjovt at prøve kræfter med, selvom det også var et kæmpe arbejde. Jeg lytter tit til musik, når jeg skriver. Det sætter en stemning, og jeg lyttede for eksempel til soundtracket til Trainspotting, da jeg skulle skrive de voldsomme scener i Fire Folk. Er det noget mere roligt, jeg skal skrive, kan jeg høre The Cinematic Orchestra, Ben Howard, The Lumineers og lignende, men det kommer an på, hvordan scenen skal være.

Hvad er dit budskab?

Mine bøger handler om mennesker på godt og ondt. Hvad vi gør og hvorfor. Det er interessant, synes jeg. Når nogen opfører sig på en måde, som jeg undrer mig over, laver jeg tit en øvelse, der går ud på at forklare, hvorfor de gør, som de gør. Nogle gange kommer der en idé ud af det.

Hvordan identificerer du dig med karaktererne?

Jeg tager tit udgangspunkt i folk, som jeg kender. I mine egne notater skriver jeg navnet på din fiktive karakter og ved siden af, hvem karakteren svarer til i den virkelige verden. Så forestiller jeg mig, hvad den virkelige person ville gøre i de opdigtede situationer. Som regel minder hovedpersonen om mig med nogle små ændringer, for det er lettest, når jeg skal beslutte, hvad hun gør. Ivalu er en af to hovedpersoner i Fire Folk, og hun ligner mig på mange måder, men hun er modigere og minde kompromissøgende i sin målrettethed.

Hvad læser du lige nu?

Jeg er ikke i gang med en bog lige nu, men den sidste, jeg læste, var Små Påsatte Brande af Celeste Ng.

Nævn tre bogtitler, som du vil anbefale til andre