Breaking Dawn (Twilight #4) af Stephenie Meyer

IMG_4607.jpg

Titel: Breaking Dawn (Twilight #4) – Forfatter: Stephenie Meyer – Forlag: (på dansk ved Carlsen)

★★★☆☆

Breaking Dawn er nummer 4 i Twilight-serien og selvom jeg elsker (!) denne serie, så vil jeg mene, at denne roman er den svageste i serien. Selvom der er meget på spil, så er det som om at den ikke helt er autentisk nok ift. resten af serien. Der er desuden nogle elementer, som er på grænsen til at være lidt splatter-agtigt og det var jeg absolut ikke vildt med, selvom forfatteren naturligvis har beskrevet det ufattelig godt.

Jeg husker, at jeg læste denne sidste bog i serien, da det var sommer og jeg rejste rundt i Europa. Selvom jeg selv var ’in motion’ og rejste fra sted til sted, så mister man altid et stykke af sig selv i nye byer, som man besøger – men på den gode måde. I forhold til Twilight, så vidste jeg, at serien havde opslugt mig; beskrevet kærlighed på godt og ondt, vist mig den helt store kærlighed, forelskelsen der bobler i kroppen og hvordan det hele kan virke så svært, når man er ung og konstant er på en mental udviklingsrejse.

Jeg vil beskrive Breaking Dawn som tre dele, hvor jeg synes, at del 1 var okay og her var det dejligt at vende tilbage til universet, selvom det virker langt væk fra den første bog i serien. Der er sket noget, og både Bella og Edward har i den grad udviklet sig – og deres kærlighed bliver kun stærkere. Del 2 var alt det, som jeg nu føler, at jeg har glemt og alt det, som ikke føles vigtigt nok. Det i midten haltede bare lidt, føler jeg personligt, men dér hvor Stephenie Meyer vinder, er afslutningen på hele serien, som både tillader tårer, nostalgi, tonsvis af minder og smil på læben.

Selvom jeg ikke mener, at dette er den bedste bog i serien, så har Twilight pr. definition en stor plads i mit hjerte. Det er en serie, som ændrede mit forhold til læsning, fik mig i gang igen, lod mig blive opslugt af en historie og der er så mange elementer i denne fortælling, som jeg føler, er mig meget nær.

Leave a comment