Oceanet hvor grusvejen endte

oceanet hvor grusvejen endte af neil gaiman

foto 5.PNG

five stars

Anmeldt til Plusbog.dk

”Oceanet hvor grusvejen endte” er skrevet af Neil Gaiman. Han er blandt andet kendt for romaner som ”The Graveyard Book”, ”Stardust” og den fornyligt udgivede ”Hansel and Gretel”.

Hvor skal jeg starte? Neil Gaiman er i mine øjne en helt særlig forfatter. Han har fornyet litteraturen og har skabt litterære værker, som kan læses og nydes af både børn, unge og voksne. Han formår at fortælle historier, som er i øjenhøjde til alle aldre, men samtidig gemmer der sig en dyb symbolik og spændende karakterbeskrivelser. Man får aldrig det hele med, hvilket egentlig er godt, for så har fantasien frit spil og lov til at drømme sig videre i Neil Gaimans fantastiske og magiske univers.

Jeg købte denne roman, da jeg rejste rundt i England for et år siden i sommeren 2014. Jeg gik på opdagelse i forskellige genbrugsforretninger, som var spækket med bøger og pludselig så jeg coveret, og allerede dér vidste jeg, at jeg blev nødt til at eje denne bog.

At vokse op er en stormfuld og hæsblæsende rejse indeni dig selv. Det er en hvirvelvind – et ocean, som er så stort, at du ikke har kontrol over det.

Dette er ikke en børnebog, men en beskrivelse af barndommen, både på godt og ondt. Det er historien om en voksen mand, som rejser tilbage til sit barndomshjem og åbner op for minderne – han lader sig selv huske alt det, som han troede han havde glemt. Det er en skør og kompleks blanding af fantasy og realisme, og utrolig velskrevet. Jeg havde aldrig i mit liv læst en bog som denne, så den forbliver unik og en læseoplevelse, som jeg altid vil huske.

Efter at jeg havde læst romanen færdig, så hjemsøgte den mig. Jeg læste den i løbet af tre dage og når jeg ikke var vågen, så drømte jeg om den. Alt ved denne historie tryllebandt og skræmte mig på samme tid. Neil Gaiman har evnen til at beskrive barndommen fra de bedste og værste sider. Fortællingen er ærlig og skræmmende, og fanger essensen af at vokse op og ikke føle sig så tryg, som andre børn gjorde.

Denne bog får dig til at føle dig levende, samtidig med at den tvinger dig til at se de mørke sider i dig selv – det som du troede, at du havde glemt – men minderne genkaldes lige så stille i løbet af at plottet skrider frem. Efter at have færdiggjort romanen, følte jeg mig lettet og med en sørgelig fornemmelse i kroppen. Jeg havde fornemmelsen af, at Neil Gaiman havde haft et indblik i mine tanker, set hele min barndom i en lang tråd af minder og dernæst skrevet en bog om det. Jeg følte mig trist ved at give slip på de skrevne ord, som fløj hen over papiret, men også glad og nostalgisk. Bogens essens er at kigge tilbage og finde frem til de minder, som du gemmer i de inderste afkroge af dit sind og samtidig de minder, som gør ondt.

Fantastisk bog!

2 thoughts on “Oceanet hvor grusvejen endte

1. Ocean at the End of the Lane var mit første møde med Gaiman, og jeg har simpelthen ikke kunne få nok af hans forfatterskab siden! Han skriver så blændende fantastisk, og især denne bog tryllebandt mig fra ende til anden. En bog der klart kandiderer til en af årets bedste læseoplevelser, og jeg mener alle burde læse den 😉

Liked by 1 person