Himlen ved mine fødder

Himlen ved mine fødder af Jandy Nelson

IMG_7520[1].JPG
4 stars

Anmeldt for Plusbog.dk

Man kunne starte en anmeldelse med at fortælle, at denne roman ”Himlen ved mine fødder” er skrevet af den amerikanske forfatter, Jandy Nelson. Hun har også udgivet ”Jeg henter solen ned”, og hendes næste roman udkommer i 2017 (og ja, jeg kan næsten ikke vente!)
… MEN dette ville stadig ikke være nok til at beskrive denne utrolig smukke og tankevækkende roman. Jeg blev blæst bagover, da jeg læste den. Det er én af de bøger, hvor man føler en lille smule sorg ved at læse den sidste side og jeg forsøgte derfor at trække læsningen ud for at nyde den mest muligt, selvom det var svært, når siderne løb om kap med tiden.

Mange har snakket om Jandy Nelson og særligt hendes roman ”Jeg henter solen ned” som værende noget helt fantastisk, og jeg giver dem ret – hun er en utrolig dygtig forfatter, som skaber sit litterære univers lige så let, som vi andre trækker vejret. Hvem der bare kunne skabe lige så beskrivende og dybdegående karakterbeskrivelser og relationer, som Jandy gør det.

”For bedstemor har ret, der er aldrig nogensinde kun én sandhed, bare en hel masse historier, der alle sammen foregår på én gang, i vores hoveder, i vores hjerter, og de kommer alle sammen i vejen for hinanden”

Romanen er fortællingen om Lennie, som mister sin søster Paige og dybest set handler romanen om, hvordan Lennie forsøger at komme igennem sorgen. Hvordan opfører man sig, når man er dybt ulykkelig over at mistet sin søster? Hvordan kan man føle sig dybt forelsket i en fyr og næsten føle sig en smule lykkelig, når man inderst inde er knust over et savn, som ingen nogensinde vil kunne erstatte?

”Sorg er et hus, hvor ingen kan beskytte dig, hvor den yngste søster bliver ældre end den ældste, hvor dørene ikke længere lukker dig ind eller ud”

Mit favorit element ved Jandy Nelsons skrivning er hendes form for detaljer og dybe karakterer, som man lynhurtigt kommer til at kende lige så godt som sin bedste ven. Desuden er hendes sprog noget helt unikt og hun (som flere af ny-litteratur forfattere) benytter sig af nye metoder i skrivning. Hvert ord kan vendes og få ny betydning, og det inspirerer læseren utrolig meget til at følge med i denne litterære rejse.
Jeg kunne blive ved med at beskrive denne roman, men i frygt for at afsløre for meget, så stopper jeg, inden jeg langt fra er færdig.

Den bedste beskrivelse er nok ”rejse” – man drager på en psykologisk dannelsesrejse og kommer ind i det inderste af en piges sjæl, og følger med på tæt hånd, om hvordan hun tackler livet, sorg, forelskelse og sin egen udvikling – og denne rejse er en farlig færd, men utrolig smuk at følge.

One thought on “Himlen ved mine fødder

Leave a Reply

