Vi andre bor her bare af Patrick Ness

foto 3 (4).JPG

Titel: Vi andre bor her bare – Forfatter: Patrick Ness – Forlag: Gyldendal – Anmeldereksemplar fra Gyldendal

★★★☆☆

Vi andre bor her bare er skrevet af Patrick Ness og udgivet af Gyldendal. Patrick Ness er mest kendt for sin anmelderroste udgivelse A Monster Calls, som blev filmatiseret i november 2016.

Jeg var virkelig vild med ”A Monster Calls”. Den rørte mig virkelig, den var smuk og grim på selv og samme tid, og samtidig viser romanen Patrick Ness’ store lyriske talent. Så meget som A Monster Calls rørte mig, så gjorde Vi andre bor her bare mig så utrolig forvirret. Efter at jeg havde læst romanen, så sad jeg med en følelse af at have læst en rigtig god roman, som er i øjenhøjde til både unge og voksne. Det er fantastisk, at Patrick Ness kan bidrage til YA-litteraturen og samtidig præsentere en roman, som viser en blanding af YA, noget dystopia-lignende og noget udefinérbart, som jeg ikke kan placere.

Vi andre bor her bare er anderledes end lignende YA-litteratur, men dog indeholder den universelle elementer som identitetskrise, kærlighed, venskab, tillid, at finde sig selv og sin plads.

“Ja. Og jeg kører i ring, og jeg sidder fast, og jeg kan mærke, at jeg sidder fast, og det at komme ud af det kræver kun, at jeg gør noget andet. Hvad som helst. Men det bliver sværere og sværere at komme ud af det selv, og hvad hvis jeg forsvinder og starter et nyt liv og bliver fanget i et loop og ikke kan komme ud?”

Det er en roman, som man skal læse flere gange for endeligt at forstå den. Jeg er sikker på, at der er flere lag, som viser sig, jo flere gange den læses. At læse Vi andre bor her bare var en god oplevelse, da Patrick Ness har et flot sprog. Det er rammende, ægte og ærligt, hvilket gør det så fint at læse denne roman. Selvom man ikke får meget at vide om de forskellige karakterer, så er deres tanker og udtalelser perfekt beskrevet, så det gøres nemt at lære dem at kende.

Der er mange dimentioner i romanen. Samtidig med at det er universelle ting, så beskrives det uden at gøres banalt. Der tages også en ironisk distance til klicheerne i highschool-romaner, hvilket er en befrielse. Men ja, jeg kunne blive ved længe, men vil stoppe her og lade dig (kære læser!) opleve bogen selv..

“Det vigtige er, at jeg ved, hvor du meget du bekymrer dig om ting. Og noget andet vigtigt er, at jeg ved, at en stor del af den bekymring skyldes, at uanset hvilken gruppe af venner du er i, uanset hvor længe du har kendt dem, så tror du altid, at du er den mindst ønskede i gruppen. Den, som alle kan undvære”.

Det er en rå bog, som viser livet på godt og ondt, helt tæt på. Flot udført af Patrick Ness! Glæder mig til at læse mere.

One thought on “Vi andre bor her bare af Patrick Ness

Leave a comment