At se lyset af Jay Asher

asher.JPG

*Reklame* – Titel: At se livet – Forfatter: Jay Asher – Forlag: Politikens Forlag – Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag

★★★☆☆

At se lyset af Jay Asher er en udgivelse, som jeg virkelig har glædet mig til at læse. Efter at have læst Døde piger lyver ikke (13 Reasons Why), så kunne man slet ikke komme udenom, at der var noget helt særligt over Jay Ashers skrivestil, idéer og karakterer. Jeg begyndte derfor læsningen så snart, at jeg kunne.

Det skal siges, at At se lyset er meget (!) anderledes ift. Døde piger lyver ikke (13 Reasons Why). At se lyst har ikke samme dybde og trækker ikke på de hårde emner, som vi læste om i Døde piger lyver ikke. Dette vil nok skuffe nogle læsere, men jeg havde fra starten skruet forventningerne ned, for Døde piger lyver ikke er en særlig udgivelse og kan ikke sammenlignes med andre.

At se lyset er hvad den er: En letlæselig roman om en juleromance mellem to unge, som finder hinanden. Det er en kærlighed, som måske ikke vil holde, men de hopper ud i det alligevel. Dette er ikke en dårlig ting. Jeg synes, at ideen holder og det er en dejlig, uforpligtende og sød læsning. Lige hvad jeg var i humør til. En mangel på dybde og tænksomme passager? Ja, helt sikkert, men jeg synes, at Jay Asher slipper godt fra det med denne meget varme, lyse og positive roman, som nostalgisk minder én om den første kærlighed.

Jeg var ret vild med At se lyset, for den var så sød, skabte julestemning (selv i den kyniske Eva, som ikke vil julehygge før december måned!) Jeg kunne først og fremmest godt lide historien. Sierra og hendes familie rejser hvert år for at sælge juletræer i hele december. Denne jul er anderledes, for Sierra møder Caleb, og allerede tidligt begynder kærligheden at slå gnistrer mellem dem.

Caleb har en fortid og hele byen vender den imod ham. Sierra har et åbent sind og ser fyren foran hende, og ikke hvem han måske var her. Hun får ham til at tro mere på sig selv, samtidig med at hun forelsker sig mere i ham. Deres relation bliver mere end kærlighed. Det bliver et symbol på tillid, accept mellem mennesker og at give andre en chance mere.

Rigtig hyggelig og skøn juleroman, som vil varme på de kolde nætter!

Læs også anmeldelsen af Døde piger lyver ikke

Leave a comment