Den bøjede mønt (De Ualmindelige #1) af Jennifer Bell

foto (94).JPG

*Reklame* – Titel: Den bøjede mønt (De Ualmindelige #1) – Forfatter: Jennifer Bell – Forlag: Høst & Søn – Anmeldereksemplar fra Høst & Søn

★★★★☆

Den bøjede mønt (De Ualmindelige #1) af Jennifer Bell er en bog, som blev ved med at dukke op alle steder. Jeg så den hos boghandlere, reklamer for den og på de sociale medier. Den så spændende ud og endelig fik jeg fat i den, og begyndte læsningen. Det har jeg slet ikke fortrudt! Det er en mærkværdig, men ufattelig skøn fortælling, som jeg virkelig kan anbefale. Og hvorfor? Læs med her!

Fortællingen foregår primært i en magisk verden under London. Allerede her tænker man: YES! Den sidste roman jeg læste, som fandt sted under London, var Neil Gaimans Neverwhere, som også var rigtig fed. Men først finder de to søskende, Ivy og Seb, deres bedstemors hus i en mærkelig tilstand, hvor alt er blevet rodet igennem og de finder desuden en besked skrevet af en flyvende fjer.

De finder snart ud af, at bedstemoren har noget med den magiske verden at gøre, men det bliver en lang søgen på at finde ud af, hvordan det hele hænger sammen. Her er man som læser så heldig at følge med som fluen på væggen og det er spændende, så man bladrer sider hurtigt.

Det er en roman, som blander realisme og magi. Der er magiske toiletbørster, som bruges som våben og bøjede mønter (og listen fortsætter!) Sproget er humoristisk og taler til mange målgrupper, både børn og voksne. Beskrivelserne er spot on, så alt føles levende, hvilket det sjovt nok er (= mange magiske og skøre ting). Intet er som det ser ud og Ivy og Seb bliver ofte nødt til at tænke ud af boksen. Det er underholdende, men man må også holde tungen lige i munden.

Jeg vil anbefale denne roman til folk, som er vild med Harry Potter. Det skal lige siges, at Den bøjede mønt og Harry Potter IKKE kan sammenlignes, men jeg synes, at Den bøjede mønt giver en feel good-følelse a la Harry Potter. Der er magi, skønne karakterer og det er et univers, som hurtigt giver mening, fordi den blander hverdagselementer og magi. Det fungerer rigtig godt. Jeg er sikker på, at de helt yngste læsere og de ældre Harry Potter-fans vil synes om denne serie.

Jeg synes i hvert fald, at det var en skøn læseoplevelse. Dog ville jeg ønsket, at min læseoplevelse ikke var blevet afbrudt hele tiden af, at hverdagen blandede sig. Jeg burde have haft en bøjet mønt, så jeg kunne stoppe tiden – bare en side mere.

Anden del i serien udkommer i foråret 2018.

2 thoughts on “Den bøjede mønt (De Ualmindelige #1) af Jennifer Bell

Leave a comment