En af os lyver af Karen McManus

foto 1 (3).JPG

*Reklame* – Titel: En af os lyver – Forfatter: Karen McManus – Forlag: CarlsenPuls – Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls

★★★★☆

En af os lyver af Karen McManus overraskede mig, for rent faktisk er det en bog, som normalt ikke ville være én, som jeg ville trække ud af hylden på biblioteket eller i en boghandel. Da jeg læste bagsiden og ordene ramte mig, så tænkte jeg, at bogen ville være en ny version af William Goldings Fluernes Herre og jeg fik også et flashback til 8. klasse, hvor jeg så en Lektor Blomme-type for mit indre. Men den tankegang kunne jeg da lynhurtigt smide langt væk, fandt jeg hurtigt ud af.

Selvom jeg troede, at En af os lyver ikke ville være noget for mig, så tog den røven på mig. Den var medrivende; en ægte pageturner, og hurtigt havde jeg læst 200 sider. I starten er det forvirrende, at den skifter synsvinkel mellem 4 karakterer, men efterhånden lærer man dem at kende og man indser hurtigt, hvor meget de hver især har at byde på.

Et mord har fundet sted i et klasselokale og politiet er nu ved at opklare, hvad der virkelig skete. Vi hører historien og tankerne fra de 4 karakterer og det fungerer rigtig godt. Der er 4 forskellige stereotyper fra highschool: den kloge pige, den smukke pige, fodbold-helten og ’bad boy’. Man kan finde sin favorit i blandt og man kan finde den, som mindst taler til én, men det er helt tydeligt, at de 4 karaktereres liv vikles ind i hinanden på kryds og tværs.

Sociale medier, sladder og hvordan en løgn kan blive afsløret eller blive til flere, påvirker plottets miljø og alle karaktereres liv er dybt påvirket af sociale medier, særligt bloggen, hvor alle hemmelighederne bliver lækket. Der er masser af skandaler, drama og løgne i omløb, og nogle karakterer nedbrydes, hvor andre bliver stærkere og finder ud af hvem de er.

En af os lyver af Karen McManus var spændende og medrivende at læse. En af de der ”bare lige et kapitel mere, tak”-bøger, som sætter tankerne i gang og får én til at spekulere ud på de sene nattetimer om hvem der gjorde det. Det er en roman, som fungerer rigtig godt, fordi sproget og plottet spiller så godt sammen. Den kan kun anbefales.

One thought on “En af os lyver af Karen McManus

Leave a comment