Heksens Kald (Ulfhedin-sagaen #1) af Mette Sejrbo

IMG_0007.jpg

*Reklame* – Titel: Heksens kald (Ulfhedin-sagaen #1) – Forfatter: Mette Sejrbo – Forlag: DreamLitt – Anmeldereksemplar fra DreamLitt

★★★★☆

Heksens kald (Ulfhedin-sagaen #1) af Mette Sejrbo var ikke bare god – den var fremragende! Jeg var blæst helt bagover, da jeg læste den, for den er så velskrevet. Det er helt tydeligt, at der er arbejdet meget med sproget og der er en særdeles god veksling mellem stemningsbeskrivelser, personbeskrivelser, dialog og mystik. Og hvordan definerer man bedst denne bog ift. genre? Hm, den er svær, for der er mange emner på spil her – lige fra vampyrer, varulve, heksekunst, det overnaturlige og til det helt normale; udvikling, kærlighed, venskab og vokse op.

Det er sjovt nok som om at jeg læste flere bøger i én, men det er kun positivt ment. Da jeg startede min læsning var jeg vild med, at fortællingen centrerede sig om hovedpersonen Emilie – at være ung, opdage ens eget potentiale, lægge mærke til fyre, gå på gymnasiet og få nye venner. Særligt veninden Marie havde en særlig plads i mit hjerte, da jeg læste fortællingen, fordi hun er bramfri, ærlig og morsom. En veninde, som man selv har lyst til at have. Men anyways, i starten af bogen handlede det meget om det ’normale’ liv og hvordan det er at være 17 år.

Senere i fortællingen præsenteres der emner som vampyrer, hekse og det overnaturlige, hvilket gør det rigtig godt at få denne del med også, og det hele spiller sammen på bedste vis. Intet virker forceret og Mette Sejrbo har i den grad læseren i sin hule hånd.

Jeg var som sagt meget imponeret af den sproglige formidling i denne roman, og det var det, der gjorde min læsning så god. Det var en sand fornøjelse at læse med. Tempoet var godt – hverken for hurtigt eller for langsomt. Alt er detaljeret og godt beskrevet, så det er faktisk som om man er dér selv. Udover det gode sprog, så er det også en roman, som man lærer meget af. Der er fokus på nordisk mytologi, overnaturlige væsener og traditioner, hvilket er rigtig spændende at læse og lære om.

Jeg kunne blive ved, men jeg synes, at du selv skal læse denne fortælling. Den vil overraske dig, få dig til at grine og samtidig indhylde dig i dens litterære spind. Mette Sejbro kan noget helt særligt! Jeg glæder mig til at læse videre.

One thought on “Heksens Kald (Ulfhedin-sagaen #1) af Mette Sejrbo

Leave a comment