Vejen til dit hjerte af J.P. Monninger

IMG_3998.jpg

*Reklame for Lovebooks/anmeldereksemplar* – Titel: Vejen til dit hjerte – Forfatter: J.P. Monninger – Forlag: Lovebooks – Anmeldereksemplar fra Forlaget Lovebooks

★★★☆☆

Vejen til dit hjerte af J.P. Monninger var bare en helt særlig læseoplevelse, MEN (og ja, det er et STORT ”men”, som vi skal have fåt i … Men mere om det senere!) Først og fremmest er sproget noget helt unikt i denne roman. Jeg var totalt opslugt, da jeg startede min læsning. Emnet, nemlig interrail i Europa var også lige mig. Jeg har interrailet omkring 10 gange og elskede det.

Heather har planlagt hele sin fremtid til punkt og prikke, og skal rejse rundt med et par veninder, inden hun starter på sit nye job i New York. Naturligvis kan livet ændre sig foran vores næser, og det gør det også i Heathers tilfælde. Allerede i starten af hendes rejse møder hun tilfældigt Jack på et tog. Jack følger sin bedstefars dagbog rundt i Europa, som fører ham til Win, Budapest og Istanbul. Heather forelsker sig hovedkulds i ham, ændrer sine rejseplaner og tager med ham. Sammen oplever de helt andre steder og scenarier end den typiske turisttur. Først er det svært for Heather at rejse på denne improviserede måde, men langsomt forelsker hun sig i det frie liv, og samtidig også endnu i Jack. Deres rejse må på et tidspunkt slutte grundet Heathers job i New York og de aftaler, at Jack vil tage med hende. Livet må fortsætte efter en fantastisk rejse og de er enige om, at deres kærlighed er blevet for stærk til, at de kan give op.

Romanen er fantastisk skrevet og historien kravler ind under huden. Karaktererne bliver så levende, stederne er sanselige og lækre, og det er som om, man selv er på denne udviklende rejse. Jeg var meget imponeret over J.P. Monningers sprog og indlevelsesevnen. Selvom det er flere år siden, jeg sidst var på interrail, så kom mange erindringer, steder og samtaler tilbage til mig. Det blev et kærligt gensyn med fortiden. Det var fantastisk at genleve disse oplevelser, samtidig med at jeg fik nye med Heather og Jack.

Jeg nød virkelig at læse bogen. Jeg elskede den rent faktisk og vidste, at det var en 5 stjerners læseoplevelse, men så kom de sidste 70 sider, hvor det lige pludselig gik alt, alt, alt for hurtigt. Det ændrede hele min læseoplevelse. Det er svært at sige for meget uden at spoile plottet, og jeg spoiler ikke.

Jeg elskede denne roman, men slutningen (de sidste 70 sider) ændrede bare alt. Hvad der sker er helt fint og jeg havde også regnet det ud, da plottet tog sin drejning, men jeg synes, at det var unødvendigt. Jeg synes, at det virkede forudsigeligt og som om handlingen ikke var stærk nok i sig selv – der skulle bare ske noget for at ske noget. Jeg ville anbefale, at man læser historien og stopper lige dér, hvor de er på vej til New York. Du ved, ligesom Harry Potters epilog, ik’? Jeg vil meget gerne høre fra jer, der også har læst den.

Leave a comment