Så god som ny af Kristina Aamand

48064311_807223219669722_2292098821808717824_n

*Reklame for Carlsen/anmeldereksemplar* – Titel: Så god som ny – Forfatter: Kristina Aamand – Forlag: Carlsen – Anmeldereksemplar fra Carlsen

★★★★★

Så god som ny af Kristina Aamand er med garanti én af mine allerbedste læseoplevelser i 2018. Hold dog op, hvor var den god. Den blæste mig bagover – trods den korte fortælling, så var den ufattelig stærk, fængende og rørende.

Jeg vil ikke bruge så meget tid på handlingen og det synes jeg heller ikke, at du skal. Du skal snarere starte denne læsning og sanse hver side. Det fortjener den nemlig. Men jeg kan roligt sige, at der er vigtige emner, der er på spil her – ære, religion, kulturmøder og at lære sig selv bedre at kende.

Jeg har læst flere udgivelser af Kristina og nu er jeg begyndt at kunne se et mønster. Det er altid godt, hvad forfatteren leverer. Sproget er så utrolig stærkt og rammende, og symbolikker kravler ind, hvor det gør ondt, hvor det varmer og hvor håbet gror.

Med de stærke og smukke illustrationer af Solveig Agerbak fornyer denne historie YA-genren på bedste vis. Så god som ny er en historie, der rammer lige præcis dér, hvor den skal. En helt igennem skarp og fantastisk læseoplevelse af Kristina Aamand. Det er imponerende hvor kort en udgivelse, det er, og samtidig hvor gribende og fængende novellen er. Jeg er virkelig rørt!

One thought on “Så god som ny af Kristina Aamand

Leave a comment