De sidste øboere af Christina Vorre

65386017_672211236617574_3019339026717999104_n.jpg

*Anmeldereksemplar* – Titel: De sidste øboere – Forfatter: Christina Vorre – Forlag: Lindhardt & Ringhof – Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof

★★★★☆

Jeg glædede mig virkelig til at læse denne bog, for jeg har i lang tid været meget fascineret af økulturen i Danmark. Spørgsmål som: Hvordan har det ændret sig, siden starten af 1900-tallet? Hvordan er det at bo på en ø? Hvordan er tilstandene nu? Hvad er forskellen fra dengang til nu? Hvad med industrien og turismen?

Forlagsbeskrivelsen lyder således: ”Christina Vorre har besøgt 10 danske øer, hvor befolkningstallet igennem det sidste århundrede har været faldende: Birkholm, Baagø, Christiansø/Frederiksø, Hirsholmene, Hjortø, Livø, Mandø, Skarø, Vejrø og Saltholm.

Nogle af øerne er næsten affolket, mens andre stadig kæmper for deres overlevelse. Forfatteren beskriver nogle af de sidste øboeres tilværelse, men har også den historiske baggrund med: Hvordan var her at bo engang? Og hvorfor er det gået, som det er gået?

Læseren kan fx stifte bekendtskab med Jørgen, eneboeren på Hirsholmene, og høre historien om 96-årige Mie, der efter 67 år på Mandø stadig er tilflytter. Vi dykker også ned i de ulykkelige historier fra mandehjemmet på Livø, og møder den allersidste fåreavler på Saltholm bare 12 kilometer fra Rådhuspladsen.”

Da jeg fik denne bog tilsendt af Lindhardt & Ringhof var jeg vildt imponeret over formatet, billederne og hvordan det hele er sat op. Det hele ser professionelt ud og passer til læsningen. Derudover har Christina Vorre gjort et fantastisk stykke arbejde ift. research, interviews, fotos og hvor nemt det bliver for læseren at dykke ned i de forskellige øers historie.

Jeg lærte utrolig meget af at læse denne bog. Særligt kapitlerne om Livø og Mandø var ekstraspændende, fordi jeg har tilknytning til øerne og har været der meget, både som barn og som voksen.

Jeg synes i den grad, at De sidste øboere sætter mange tanker i gang og det er storytelling, når det er bedst. Christina Vorre har skabt en rigtig god bog, som mange vil have glæde af – både byboere og øboere. Historierne bliver levende og det er som at være der selv. Alle sanser bliver sat i spil, mens man dykker tilbage i historien om den danske økultur.

Leave a comment