Mere end det af Patrick Ness

67488085_2960176004055107_6979656305103339520_n.jpg

*Reklame/sponsoreret indlæg af Bog & Idé* – Titel: Mere end det – Forfatter: Patrick Ness – Forlag: Gyldendal – Anmeldereksemplar fra Bog & Idé (direkte link til bogen her)

★★★★☆

Jeg har efterhånden læst en del af Patrick Ness’ bøger og jeg bliver ved med at være nysgerrig på hans litterære universer. Derfor var det naturligvis et must at læse Mere end det.

Forlagsbeskrivelsen lyder således: ”Seth drukner. Desperat og alene. Men så vågner han. Han er i live, men verden er ny. I den verden han kom fra, kunne hans mor ikke håndtere, at han er bøsse, og bebrejdede ham for noget, der skete for hans lillebror – og i den nye ukendte verden, er intet som han tror – og han må kæmpe for sit liv.”

Jeg må sige, at det er én af de bedste Patrick Ness-bøger, jeg har læst. Selvfølgelig er Monster/A Monster Calls min absolut favorit, som jeg tror, at mange er enige i. Men der er også noget over denne udgivelse, som virkelig tiltaler mig.

Igen er sproget skarpt, stærkt og risler ned ad ryggen igennem hele læsningen. Der er så meget gemt mellem linjerne – sådan er det altid, når det gælder Patrick Ness. Men i dette tilfælde er det, som om det går ind og rammer lidt mere, end hvad det plejer.

Historien er smuk og lige så stille, side for side, skrælles lagene af og vi introduceres til mere af historien. Hele præmissen for romanen fungerer så godt, både idéen bag og særligt udførelsen af den. Derudover er forsiden altså også bare lækker og gør lige det ekstra.

Bogen sætter mange tanker i gang, både ift. liv og død og alle de utallige hvad-nu-hvis’er. Med Patrick Ness’ quirky og helt unikke skrivestil, bliver det en helt særlig læseoplevelse. Det er aldrig nemt og lige til at læse Patrick Ness og med en dystopi-sci-fi-setting, skal man holde tungen lige i munden. Alt i alt er den særlig læseoplevelse!

Leave a comment