MARIE TRAPPEHAVE

marietrappe_web

Omkring digtsamlingen “Noget Ukendt”

Læs anmeldelsen her

25149896

1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg tror altid jeg har vidst det. Jeg har fundet på historier så længe jeg kan huske – dengang jeg ikke kunne skrive var det bare lege og fortællinger, og da jeg senere fandt ud af at jeg kunne skrive dem ned, tøvede jeg ikke med at gøre det. Så jeg har altid skrevet, og altid elsket det. Det var nok først omkring 7. klasse at det gik op for mig, at det faktisk var en mulighed at leve af det, og siden da har det været min drøm.

2. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Jeg har skrevet siden jeg lærte at skrive, så omkring 2. eller 3. klasse. Jeg har altid haft en meget livlig fantasi, og jeg var et ensomt barn, så jeg opfandt altid mine egne historier som jeg “gennemlevede” i haven derhjemme, eller i frikvarterene i skolen. Hvad end jeg var en ninja, en prinsesse på flugt eller en magisk fe. Når jeg legede med andre var de altid meget begejstrede over de historier jeg fandt på, og det blev ret hurtigt det jeg var god til – at finde på historier. Da vi så begyndte at skrive fristil omkring 3. klasse fandt jeg ud af, at jeg kunne skrive mine historier ned, og “gemme” dem. Jeg fik meget ros af min klasselærer, og brugte rigtig meget energi på mine dansklektier, og på at blive god til at skrive, og da jeg så begyndte rigtigt at få styr på det, så blev jeg bare ved. Jeg syntes bare det var dejligt at kunne dele mine historier med andre. Interessen for poesi opstod først i slutningen af 9. klasse, hvor jeg fandt min mors eksemplar af Lola Baidels digtsamling ‘Døren er åben’. Jeg var meget fascineret af hendes evne til at fortælle en historie med så få ord, men jeg begyndte først selv at skrive det for alvor da jeg i 1g blev introduceret til poetry slam på Kulturcamp 2013.

3. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Man kan vel sige, at min klasselære opdagede mig. Det var i hvert fald hende der fik mig overbevist om, at jeg havde talent for at skrive, og hvis hun ikke havde støttet mig dengang, så var jeg måske faldet af på den. Det var til gengæld min kæreste der overbeviste mig om, at jeg skulle sende min bog ind til et forlag. På daværende tidspunkt var det slet ikke en færdig digtsamling. Jeg havde lige mødt min kæreste, og var naturligvis hovedkuls forelsket, så jeg skrev rigtig mange digte, hvor jeg indkapslede de oplevelser vi havde sammen. Jeg tror jeg skrev mellem 10 og 20 digte om dagen – af og til flere. Min kæreste var vanvittigt begejstret over mit talent, og til sidst bukkede jeg under for presset, googlede ‘danske forlag’ og valgte ét der udgav poesi. Jeg gennemgik alle digtene jeg havde skrevet, og valgte dem jeg følte havde en rød tråd. Til sidst så jeg efter om noget gik igen, for at finde en titel, og sjovt nok, så var ‘noget ukendt’ en gennemgående beskrivelse af mit forhold til min kæreste. Så dét valgte jeg som titel, og midt i en samfundsfagstime i maj blev digtsamlingen sendt afsted, uopfordret. Få dage efter var der svar, og vi hoppede, dansede, spiste is og skreg en lille smule.

4. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg tror jeg i høj grad skriver om noget, der har grobund i mit eget liv, som det er lige nu. Nyforelskelsen var frygteligt indgroet i mit sind da jeg skrev digtene til ‘Noget ukendt’, og derfor endte det med, helt ubevidst, at blive dét den kom til at handle om. Jeg havde længe gået og pønset på at skrive en digtsamling, men det var faktisk ikke med tanke på udgivelse at jeg skrev digtene. Det hele kom bare meget naturligt til mig, og processen var meget let og smertefri. Så det var ikke et bevidst valg, det var bare noget der opstod af sig selv, hvilket jeg bestemt tror er med til at tilføre noget af den magi og naturlighed der er i digtene. De er alle skrevet i et spontant og sårbart øjeblik.

5. Hvad inspirer dig?

Der er rigtig mange ting der inspirerer mig, men min allerstørste inspiration er nok nuet, om end det lyder en smule kliché. Jeg synes altid der er inspiration at hente i netop det øjeblik jeg befinder mig i – specielt når det kommer til poesi. Selv de mest banale ting, som krøllede lagener eller en kaktus kan inspirere mig. Jeg finder også rigtig meget inspiration i mennesker, hvad end det er bekendte eller komplet fremmede. Alle har en god historie at fortælle, og nogle unikke træk og følelser, og dét er vanvittigt inspirerende, synes jeg. Iblandt mange andre ting, er der dog også nogle helt særlige ting der altid sætter gang i skrivemekanismen, på den ene eller den anden måde, bl.a. regnvejr, København, ord jeg lige har lært, cigaretter, fregner, hænder, offentlig transport (specielt tog), og så min altid trofaste ven; kanel te. Om sidstnævnte er en konkret inspirationskilde eller nærmere et ritual, er måske diskutabelt, men om ikke andet, så sætter det altid gang i de kreative processer.

6. Hvilke forfattere har inspireret dig?

Når det kommer til poesi, så er min ultimative inspirationskilde Lola Baidel, og det skinner helt sikkert igennem – det synes jeg i hvert fald selv. De noveller jeg skriver er ofte inspireret af Helle Helles skrivestil, og mht. romaner – noget jeg går og overvejer i øjeblikket – så er Haruki Murakami en rigtig stor inspiration for mig. Jeg synes hans romanværker er komplekse på en meget overskuelig måde, de er velovervejede og gribende, og det er noget jeg gerne vil gøre efter når jeg selv skal til at skrive noget større.

7. Hvad er dit budskab med din bog?

Mit budskab skifter nok fra læser til læser. Det er forskelligt hvad folk får ud af bogen, og det er noget jeg virkelig sætter pris på. Men overordnet er det nok, at man ikke skal frygte kærligheden. Man skal ikke være bange for at være sårbar og give sig hen, og at det er normalt at være tilbageholdende og have overvejelser omkring, hvad kærlighed er, hvordan man udtrykker det, om det er ægte, og om man helt generelt tør blive forelsket. Jeg tror langt de fleste oplever en frygt for at elske, fordi det er en meget dyb og fundamental følelse, som kan være overvældende, og potentielt leder til dyb sorg. Men man er nødt til at turde, for livet er så meget smukkere når man tør.

8. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Eftersom det er mine oplevelser der er beskrevet, identificerer jeg mig 100 % med hvert eneste ord og følelse. Det hele er 100 % mig, og alligevel håber jeg meget inderligt, at andre vil kunne finde sig selv i i hvert fald ét af digtene. Det vigtigste for mig er ikke min egen identifikation, men andres. Noget jeg altid har fundet utrolig magisk ved Lola Baidels digte er, at selv om de alle tager udgangspunkt i hendes eget liv, så føler jeg alligevel, at rigtig mange af dem er skrevet specielt til mig, og at de beskriver nøjagtigt hvad jeg føler eller gennemgår. Det er den følelse jeg gerne vil have, at mine egne læsere får.

9. Hvad læser du lige nu?

Lige nu læser jeg ‘Norwegian wood’ af Haruki Murakami. Jeg har kun læst de første par kapitler, men jeg er virkelig grebet af den. Så genlæser jeg Urtidskrøniken af Michelle Paver, en bogserie jeg læste som barn og virkelig blev grebet af. Jeg læser dem om aftenen for min kæreste, inden vi skal sove, men lige nu holder vi en pause og hører Alkymisten af Paulo Coelho på lydbog.

10. Hvornår kommer din næste bog?

Det er svært at sige. Lige i øjeblikket fokuserer jeg meget på at arbejde og høste de frugter ‘Noget ukendt’ har bragt ind, bl.a. skal jeg optræde på Spoken Word Festival, holde foredrag og læse op til Café Litnet, og optræde på Spot scenen til BogForum. Så det er primært dér jeg bruger min energi for tiden. Jeg begynder dog på DTAs forfatterlinje nu til august, og der skal nok komme en hel del succesfulde skriverier ud af det, som sikkert vil egne sig til en novellesamling eller digtsamling – og så er der jo ‘Syndefald’-digtsamlingen, som jeg finpudser på, men hvornår den helt præcist er færdig, det kan jeg ikke sige med sikkerhed. Snart, håber jeg. Om den så bliver udgivet er til gengæld en helt anden historie. Samtidig går jeg og pønser på en roman, men jeg skal lige have idéen på plads, så der er massere af spændende projekter i vente, og jeg tror og håber at jeg er i gang med udgivelse af mit andet værk inden året er omme.

Facebook

Værket præsenteret på forlagets hjemmeside

Youtube