Northanger Abbey af Jane Austen

bl (4).JPG

Titel: Northanger Abbey – Forfatter: Jane Austen – Forlag: Collins Classics

★★★★☆

En dag eller to inden at jeg satte mine fødder i Bath for første gang, begyndte jeg at læse “Northanger Abbey”. Jeg havde givet mig selv den gave at tage på litterær interrail helt alene i en hel måned i sommeren 2014. Jeg besøgte alle de steder, som man absolut skal besøge som litteratur-interesseret, og derfor var Jane Austens by Bath helt bestemt en by i min plan.

Det ”smarte” ved at læse netop ”Northanger Abbey” var også, at handlingen primært foregår i Bath. Derfor ville mange af stederne rundt omkring i byen optræde i plottet. Jeg tænkte, at dette ville være en god indgangsvinkel til min sightseeing. Dét var det i den grad! Desuden var denne roman også fantastisk. Det var den anden roman, som jeg læste af Jane Austen. Naturligvis skulle vi læse ”Pride & Prejudice” på engelskstudiet, som jeg selvfølgelig nød i fulde drag, men denne oplevelse… Tja, den var bare anderledes og gjorde mit besøg i Bath magisk – som om jeg vidste hemmeligheder, som andre ikke var klar over.

Udover at være en god Jane Austen-guide, så er ”Northanger Abbey” en skøn læseoplevelse. Denne gør nar af den gotiske genre og derfor er der mange sjove scener i romanen, som bringer smil på læben. Den 17 årige Catherine Morland tager til Bath for at besøge en veninde og naturligvis forelsker hun sig i en mand: Henry Tilney. Catherine inviteres til familiens hjem (kaldet Northanger Abbey), og derfra begynder det for alvor at blive spændende.

Northanger Abbey er nemlig et uhyggeligt, gammelt sted med masser af hemmeligheder. Herfra portrætteres Catherine som en anden spion, som humoristisk forsøger at finde ud af, hvad der virkelig fandt sted. Indirekte bliver litteratur, forstillingevne og fantasi skildret i romanen, og det sætter tankerne i gang om hvad litteraturen egentlig gør ved os, hvilket er et rigtig godt element fra forfatteren! Catherine har virkelig en livlig fantasi og dette skaber både glæde og forvirring, som ofte får hende til at spænde ben for sig selv. Hun går selv på eventyr og hun er én af Jane Austens modige karakterer.

To råd til dig, kære læser:
1. Tag til Bath
2. Læs Northanger Abbey

Læs anmeldelsen af  Pride and Prejudice
Læs anmeldelsen af Northanger Abbey
Literary travels #1 Bath

Leave a comment