For enden af din pegefinger af Kristina Aamand

IMG_6799[1].JPG

Titel: For enden af din pegefinger – Forfatter: Kristina Aamand – Forlag: Forlaget Carlsen – Anmeldereksemplar fra Forlaget Carlsen

★★★★☆

Det er sjovt med nogle læseoplevelser. Du kan ikke helt regne dem ud – hvad du følte, da du læste bogen og den fornemmelse, du havde i kroppen efter læseoplevelsen. Sådan havde jeg det med For enden af din pegefinger.

Flere uger efter sidder den stadig helt klart i min erindring og efter at have haft lidt tid til eftertanke, så er jeg nu endnu vildere med den end da jeg læste den. Romanen var for mig et symbolsk puslespil, hvor brikkerne skulle passe sammen – og som enhver ved, så tager det tid. Jeg kom til den konklusion, at denne roman virkelig er en god én af slagsen. Jeg er imponeret!

Vi har helt klart at gøre med en unik hovedperson. Sheherazade er sej! Hun er en stærk karakter, som tør at springe ud uden faldskærm, selvom hun ikke ved om hun vil lande på benene eller falde. Vi får adgang til de inderste tanker og følelser, som hun har i sig. Hun er nødt til at gøre op med noget og træffe valg på sin rejse. Det er helt klart en ung karakter i splittelse, men hun er så stærk, så det er nemt at holde med hende i alle de valg, som hun træffer. Samtidig får vi et indblik i en kultur, som man ikke ved nok om – og hvor lærer man dog meget ved at se det indefra.

Det er en roman, som er skrevet i øjenhøjde til unge og man får i den grad noget ud af læsningen. Kristina Aamands beskrivelser er spot on og det er så nemt at følge med i historien og de scenarier, som beskrives. Alle kan føle sig udenfor, dog er der forskellige måder at føle det på egen krop. Men uanset hvad, så kan alle nikke genkendende til mange af følelser, som Sheherazade kæmper med.

Formatet skal også lige nævnes, for det er i den grad en smuk bog. Udover plottet, som er veludført, så er der sider, som består af tanker, dagbogsbidder og papirsudklip, som helt tydeligt viser passager fra hovedpersonens liv og samtidig de mange følelser, som er i spil. Dette er virkelig en god feature til læsningen og gør det meget nemt at lære Sheherazade at kende.

For enden af din pegefinger af Kristina Aamand er en roman, som burde være på skolernes pensumliste. Den er vigtig og fanger virkelig essensen af hvordan det er at føle sig udenfor, stemplet eller set på af andre, selvom det ikke kunne være længere væk fra sandheden. Der er et dejligt håb, som lyser igennem ordene; at kunne overraske og få lov til at realisere sig selv, også selvom omgivelserne ikke altid er åbne overfor det. Kristina Aamand er en forfatter, som vi skal holde øje med, for hun kan ordene til at krybe ind under huden – på godt og ondt.

 

Læs anmeldelsen af Haram
Læs forfatter-interview med Kristina Aamand

4 thoughts on “For enden af din pegefinger af Kristina Aamand

  1. Bogen sad ikke i mig, jeg havde til gengæld en sært skuffet følelse. Jeg syntes slet ikke at det gav mening den havde vundet Nye Stemmer da jeg egentlig synes opbygningen, temaet og karaktererne for den sags skyld minder om noget vi har set før.

    Det farvede desværre mit blik, fordi det er en ret lækker ungdomsbog og den er i hvert fald velskrevet. Jeg var bare så opsat på at høre en ny stemme. Tsk.

    Der er nemlig dele jeg er helt vild med! Det var ikke fordi jeg gav den en dårlig anmeldelse, men jeg var så skuffet over den ikke gav noget mere, anderledes og nyt.

    Ellers er jeg helt enig med din anmeldelse 🙂

    Like

Leave a comment