Troldmandens nevø – Narnia #1 af C. S. Lewis

foto (18)

Titel: Troldmandens nevø – Forfatter: C.S. Lewis – Forlag: Borgen

★★★★☆

Troldmandens nevø er én af Narnia-bøgerne, som er skrevet af C.S. Lewis. Ifølge Harper Collins, så er dette den første bog, som man skal læse, når man begynder at læse Narnia-serien. Alle har altid sagt, at det var SERIEN, som man bare skulle læse, og jeg ved ikke hvorfor jeg ikke er gået i gang før nu. Måske jeg var opslugt i Harry Potter? Hvem ved? 🙂

I hvert fald, så er C.S. Lewis’ Narnia-serien i den grad legendarisk. Hele plottet om at forsvinde ind i et parallelt, magisk og stemningsfuldt univers er intet mindre end fantastisk. Selv sproget er levende og detaljeret, som om man stod dér selv. Det er så nemt at indleve sig, at man føler, at man inhalerer Narnias luft, og ikke vores verdens. Ikke mindst, så er sproget også let at læse for børn, men giver også en anden dimension, når romanen læses af voksne. Karakterbeskrivelserne er spot on og der er rent faktisk en del humor, hvilket jeg ikke havde forventet.

Jeg er ret begejstret over denne roman og jeg blev faktisk noget overrasket over hvordan fortællingen vælger at udfolde sig selv. Onkelens eksperiment, de magiske ringe og deres forsvinding fra London er lidt en anderledes start end hvad jeg havde forventet. Det er dog helt klart en dejlig fornemmelse at læse med fra starten og samtidig se, hvordan det hele begyndte.

Lige så meget som jeg nød det dragende sprog, så fangede jeg mig selv i at grine op til flere gange. Særligt hvor onkelen gemmer sig og praktisk talt er en bunke af tøj. Jeg var færdig af grin!

Jeg er jeg imponeret over C.S. Lewis’ litterære univers. Jeg kan ikke vente med at gå mere på opdagelse i denne fantasy-serie.

One thought on “Troldmandens nevø – Narnia #1 af C. S. Lewis

Leave a comment