Grise i krise af Line Leonhardt & Palle Schmidt

foto (57).JPG

Titel: Grise i krise – Forfatter: Line Leonhardt (tekst) & Palle Schmidt (illustrationer) – Forlag: Forlaget Fahrenheit – Anmeldereksemplar fra Forlaget Fahrenheit

★★★☆☆

Grise i krise af Line Leonhardt og Palle Schmidt er en skøn bog. Den er hurtiglæst, men et rigtig godt bud til anderledes læsning og højtlæsning for børn. Sågar voksne kan nyde og more sig over denne udgivelse.

Kort sagt handler det om Big Joe, der bor i Hørmestrup. Han er vild med linedance og ønsker at åbne et dance studio. Derudover har han en stald med en masse grise og….. Jeg vil ikke spoile for meget, for fortællingen skal nydes, hvis du har tænkt dig at læse den. Jeg kan i hvert fald sige, at der kommer gang i den. I fortælling opstår der også flere tematikker, som sætter tankerne i gang, blandt andet: dyrevelfærd, økologi og ytringsfrihed.

Line Leonhardt har sjove og kreative ideer, og jeg kan i hvert fald sige, at det er en helt original historie, som jeg aldrig har læst andre steder. Det er en historie, som får én til at undres, grine højlydt og tænke videre over de præsenterede ord. Jeg er imponeret, selvom længden naturligvis gør, at når man begynder at nyde læsningen, så er den næsten allerede slut – det er jo ærgerligt, men også positivt med sådan en god læseoplevelse.

Palle Schmidt skal naturligvis også nævnes i denne forbindelse, da hans streg er fantastisk. Palles arbejde er så gennemført og jeg imponeres gang på gang af ham. Det er et helt særligt talent og det vises tydeligt på siderne.

Grise i krise er en hyggelig og hurtiglæst bog, som sætter tankerne i gang. Sproget er godt og beskrivende, og utrolig morsomt. Både underholdende for børn og voksne!

One thought on “Grise i krise af Line Leonhardt & Palle Schmidt

Leave a comment