Skrøbelige skønhed af Amy Harmon

foto 1 (21).JPG

*Reklame* – Titel: Skrøbelige skønhed – Forfatter: Amy Harmon – Forlag: Lovebooks  – Anmeldereksemplar fra Lovebooks

★★★★☆

Man kan tro, at tingene altid er, som det ser ud til. Man kan forudindtage så meget. Og gudskelov (!) bliver man ofte overrasket, og det gjorde jeg da i den grad, da jeg læste Skrøbelige skønhed.

Jeg troede, at det ville være denne sukkersøde-over the top-fortælling og der var da også så mange steder i plottets udvikling, hvor jeg frygtede, at det hele kunne blive for banalt. Men ved du hvad? Det gjorde det bare ikke. Amy Harmon har formået at skabe en roman med rige og ægte dialoger, tankevækkende passager og en ofte krakeleret og upoleret fremstilling af at forelske sig for første gang.

Begge karakterer (Fern og Ambrose) er smukke og uperfekte på hver deres måde, både indeni og udenpå. Fern er den klassiske stille pige, som aldrig rigtigt er blevet set for den, som hun er. Ingen ser bag det ydre. Ingen ser, hvor meget hun stråler indvendigt, selvom hun ikke ligner en skønhedsdronning. Ambrose er byens forbillede og alle planer er lagt for ham, men han overrasker og formår at ændre sin skæbne, som pludselig får ham til at fremstå som en dyb karakter.

Karaktererne er dybe og rummer så meget, og for hver side opdager man mere og mere. For hver beskrivelser holder man mere og mere af dem, for de virker ægte. De virker levende på papiret og i ens erindring. Historien vises tydeligt foran én igennem hele fortællingen. Uden at spoile alt for meget vil jeg også nævne, at der var et sted i fortællingen, som rev mit hjerte itu. Det var virkelig godt beskrevet – så godt beskrevet, at det gør helt ondt indeni.

Jeg nød at læse denne roman og jeg var meget imponeret over sproget. Samtidig var jeg betaget af kærligheden, de skjulte ord, som mennesker ikke tør sige til hinanden og hvordan tid ofte kan ændre alt, når den forløber.

Og sidst, men ikke mindst: Så er jeg en sucker for den klassiske ”der sendes smukke kærlighedsbreve”-fortælling. Jeg falder pladask for det, som jeg faldt pladask for Skrøbelige skønhed. Den sætter tankerne i gang og er en fortælling om kærlighed, venskab, tab, selvudvikling og at se tingene ændre sig, imens man oplever dem, både på godt og ondt. Skrøbelige skønhed er en roman, som har noget på hjerte og som viser det skrøbelige i livet, men vigtigst af alt: kærligheden.

One thought on “Skrøbelige skønhed af Amy Harmon

Leave a comment