Forfatter-interview #59 Christina Ebbesen

mig2.jpg

OMKRING NOVELLESAMLINGEN Mørke Guders Templer

 

  1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

Ha ha, fans … lige tidligt nok i processen til at snakke om en fanskare. Men hvem ved, med MASSER af rugbrødsarbejde, held og timing, kan det jo være. Jeg er (endnu) ukendt i forfatterverdenen, derfor er der rigeligt af ukendte faktorer at afsløre, men her kommer tre ting:

1)     Jeg skrev speciale om Harry Potter på universitetet. Mit 8-16-job er at være præst for de døve (og lad os være realistiske – præster arbejder ikke kun fra 8-16. Det er en gammel skrøne, at vi kun arbejder om søndagen. Vi knokler nærmere som selvstændig erhvervsdrivende … vi ejer bare ikke selv firmaet, og vores chef er alvidende, almægtig og omnipotent).
Jeg skrev speciale om etikken i Harry Potter serien, som jeg sammenlignede med Løgstrups etik. Jeg skulle aflevere speciale 5 uger efter den sidste Harry Potter bog udkom på engelsk, og i den (Dødsregalierne) eksploderer det med kristne symboler, paralleller og andet saftigt, som jeg kunne bruge. Så jeg stod i køen kl. midnat sammen med alle de andre nørder og prøvede at overbevise dem om, at jeg skulle længere frem i køen, fordi jeg havde deadlines.

2)     Nogle af de mere mørke ting, som jeg har med i mine skriverier er emner, som har fascineret mig siden barndommen.
Det er ikke en overdrivelse, at jeg var pakket ind i vat som lille. Mine forældre har altid været beskyttende. Måske var det lige i overkanten.
Min mor optog tit fjernsyn til min søster og mig, men hun optog kun det, hun synes ikke var for voldsomt. Så jeg så for eksempel kun det sidste afsnit af Busters Verden, fordi mor syntes, at mobningen i de første fem afsnit var ubehagelig. Det var måske derfor, at jeg løb skrigende ud fra min storesøsters værelse, da hun i smug havde købt den nye Terminator 2 film. Jeg nåede dertil hvor Arnold skal bruge noget tøj og smider en læder-beklædt fyr ind på et komfur. Så blev det visuelt for meget for mig, og jeg løb min vej. Hun måtte prøve at forklare special effects og den slags, for at jeg ikke skulle sladre til mor om hendes hemmelige køb. Senere er jeg så gået lidt i den anden grøft, for at kompensere. Jeg har skabt balance i universet ved i gymnasietiden at se en masse anime, hvor det ikke skortede på vold og grufuldheder. Og i dag ser jeg r-ratede film uden problemer.
Men allerede som barn var jeg fascineret af, når mine helte skulle ekstra meget modgang igennem, inden de sejrede. Jeg husker, at jeg bedst kunne lide de afsnit af Tintin, hvor han blev fanget, for så skulle han slippe fri, inden han kunne besejre sine fjender. Og jeg synes det var fedest, når heltene stod i de håbløse situationer, hvor de var i krise, i underrtal og helst helt magtesløse. (Men de skulle selvfølgelig helst vinde til sidst.)
I dag når jeg skriver, prøver jeg at smide så mange forhindringer i hovedet på mine karakterer som muligt, og jeg er ikke bleg for at lade det være ting som: fangenskab, voldtægt, og mord.

3)     Jeg går mod normen og siger lige ud: Jeg er superglad for mit liv, som det er lige nu uden mand og børn. Ikke at jeg mener, at dem der sigter efter at finde den eneste ene og få en familie med vedkommende er dumme. Jeg mener bare, at der er flere forskellige slags lykke, og jeg er træt af, at folk antager, at når jeg er single og ikke har børn, så er det synd for mig, og jeg burde se at komme i gang med at finde en partner. Jeg nyder min frihed. Og jeg er sikker på, at hvis jeg fik børn, ville jeg elske dem, men jeg har faktisk ikke lyst til at få børn, og det er HELT OK! Også selvom det ikke er samfundsnormen J Der er mange der glemmer, at tosomhed og … øh … ”familie-somhed”? Ikke er den eneste rigtige måde at leve på. Desuden har jeg doneret æg 6 gange og har vist statistisk set godt 10 biologiske børn, så jeg har vist gjort min evolutionære pligt så rigeligt 😉

  1. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg vidste det først længe efter, jeg var blevet det. Forstået på den måde, at jeg skrev forskelligt faglitteratur, som blev udgivet, længe før jeg begyndte at skrive den skønlitterære serie, jeg er i gang med nu. Så jeg havde været udgivet forfatter i en fire-fem år inden jeg begyndte at skrive på min serie, og inden jeg fik mine første to noveller antaget i antologier.
Men det har nok været omkring slutningen af min studietid, at de skønlitterære tanker begyndte at rumstere (2007-2008) og så begyndte jeg at mærke, hvor fedt det var at skrive omkring 2012-2013, tror jeg. (Hvis vi ikke tæller fanfiction fra gymnasietiden med.)

  1. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

Hvis fanfiction tæller med, startede jeg i gymnasiet der sidst i teenageårene. Men så var der en lang pause, mens jeg var på universitetet, hvor jeg ikke skrev noget.

Sagen er, at den historie, som jeg har brygget på i mit hoved, og worldbuilded på sammen med min kæreste far universitetstiden, den ville jeg oprindelig tagne som en online comic. Men jeg syntes ikke, at jeg tegnede flot nok, selvom jeg er ganske god til at tegne.

Men så tænkte jeg: Jeg kunne da prøve at skrive den. Det må have været omkring 2011/2012.
Lang historie kort, skrev jeg ca. de første 25%, så tog jeg på min gamle elskede højskoles skrivekursus første gang i 2012, blev vildt inspireret og skrev de næste 25%.
Men på grund af fuldtidsarbejde, overspringshandlinger og manglende disciplin skulle jeg på skriveskole igen i 2013 inden jeg endelig tog mig sammen og fik skrevet det sidste.

Så min første backup at første udkast til min roman er tilbage fra september 2013 … EJ! Hvor har jeg dog brugt forfærdelig lang tid på at rette! Igen, manglende selvdisciplin er ikke smart, når man er forfatter.

(Da jeg i 2014 fik et par noveller udgivet, var mit magisystem i min serie jo trykt og udgivet. Så behøvede jeg ikke skynde mig mere, inden nogen andre fik samme ide. Jeg ville kunne pege på min novelle og sige: ”Se jeg fik allerede min ide trykt i 2014, jeg plagierer ikke.)

Lige nu retter jeg på syvende udkast, hvor jeg efter at have rettet i plot, beskrivelser, dialoger og meget andet nu er ved at barbere 25 % af igen, fordi bogen er alt for lang.

Så det der siden circa 2003-2007 var tænkt som en tegneserie, blev i 2012-2013 til første udkast til en bog, der siden er blevet rettet til og skrevet et par noveller på, så det forhåbentlig også kan blive udgivet som en bog måske i 2017?

  1. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

I slutningen af 2013 så jeg, at forlaget, der dengang hed Kandor, havde udskrevet et par novelle konkurrencer. Jeg havde lige færdiggjort første udkast til min roman, så den skulle ligge stille og ”køle af”. Derfor skrev jeg et par ”prequels” til min roman, og sendte dem ind til novellekonkurrencen. Begge blev antaget til hver deres antologi (den ene skulle dog omskrives en del).

Den ene novelle (Flugten fra ildvæveren) som blev udgivet i ”Prisen på magi – ny dansk fantasy 2014” fangede opmærksomheden hos en, der for nyligt var medopretter af forlaget Ulven og Uglen. De fokuserer på fantasy til voksne. Hun skrev til mig, at den novelle, måske kunne blive til en bog.
Jeg skrev tilbage, at det vidste jeg skam godt, for jeg var ved at rette plottet i andet udkast af netop den bog, hun tænkte, der kunne skrives.

Jeg har snakket med hende om, at sende mit manuskript til dem i starten af 2017, når jeg er færdig med at skære det overflødige fedt fra.

  1. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Faktisk har jeg kun fået udgivet én bog, og den var faglitterær. Jeg har ydet bidrag til flere faglitterære udgivelser – alle om konfirmationsforberedelse. Men skønlitterært er det to novelleudgivelser, og så håber jeg snart, at min første roman kan blive antaget, nu hvor jeg endelig har fået rettet den til efter tre år.

Jeg har indtil nu skrevet skønlitterær fantasy, og har en hel serie planlagt i det univers jeg har brygget på siden starten af det nye årtusind.

  1. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Novellen ”Mørke Guders templer” er en prequel der introducerer karakteren Ztridz. Han er et tribute til karakteren Drizzt Do’urden fra Forgotten Realms bøgerne. En herlig (lidt emo) bad ass, Sådan en, ville jeg også have i mit fantasy univers. (Hvis du vil læse om ham, så læs R. A. Salvatores ”Dark Elf triology”)
Denne røvsparkende karakter bliver vigtig i bog tre i den serie, jeg arbejder på.

Han er kun en brik i et stort spil. Han bliver point of view karakter i bog fire, har jeg planlagt, men indtil da er det to andre personer, der er hovedkaraktererne i min serie.
Det var en ide om disse to hovedpersoner, Gavin og Robin der meldte sig omkring 2000. Gavin som biseksuel og Robins som homoseksuel. For jeg ville gerne have lave en main stream fantasy serie hvor det ikke var bipersoner, men hovedpersoner der repræsenterede LGBT.
Jeg har selv læst masser af slash-fanfiction (hvor hovedpersonerne har homoseksuelle romancer) og vidste at mange andre læste det. Og at der bliver skrevet en del romance bøger, med bøsser/lesbiske og biseksuelle karakterer. Men jeg syntes ikke der var meget mainstream, hverken i bøger eller tv og film.

Nu i 2017 håber jeg at sherlock serien vil give os veludviklede hovedpersoner der repræsenterer LGBT (For Sherlock og John i BBC’s serie ender helt sikkert med at kysse! Jeg vil væde med hvem som helst. Og ja hvis dette interview udkommer efter uge 3, så vil det formodentlig have vist sig, at min forudsigelse er korrekt, nu er der også kommet trailers der mere end antyder at gay subtext snart kommer op over overfladen)

Og jeg synes det er på tide i 2016 snart 2017, at der kommer historier der ikke er ”boy meets girl”. Der kan også være ”boy meets boy”.

Ztridz fra ”Mørke Guders Templer” har masser af fordomme at bakse med, og det elsker jeg at skrive. Man skal begrave sin hovedkarakter i et læs af lort og umulige konflikter og se ham grave sig ud og sejre til sidst. Og al den modgang han møder skal forme ham og gøre ham klar til at blive mentor for den hovedperson, som jeg har planlagt i over 15 år nu.

  1. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)
  2. A. Salvatore, som skev Forgotten Realms bøgerne om Drizzt Do’urden har inspireret mig til hovedpersonen i ”Mørke Guders Templer”. Men faktisk hadede jeg at læse indtil jeg blev 20. Jeg knækkede hurtigt læsekoden i skolen, og så gik jeg videre til nye udfordringer. Jeg gad ikke læse (hip hurra for lydbøger) Men i 2000 til jul fik jeg Harry Potter af min søster, som jeg modvillligt gik i gang med, og så var jeg solgt efter første kapittel, og først der fandt jeg glæden ved at pløje igennem en bog(-serie)
    Fra 2000-2007 havde jeg job ved siden af studiet som rengøringsassistent, og her var der mulighed for at høre mange bøger, mens jeg arbejdede.
  3. K. Rowlings bøger gjorde stort indtryk, fordi de lærte mig at elske bøger, uden Harry havde jeg aldrig læst (hørt om) Drizzt Do’urden.

Lige nu er det BBC serien ”Sherlock”, der giver mig inspiration til, hvordan man kan lave veludviklede karakterer, som mange elsker. Og forhåbentlig er vi nu kommet så langt, at den ”almindelige læser” (der formodentlig identificerer sig som heteroseksuel) ikke bliver skræmt væk fra en historie, bare fordi hovedpersonerne ikke er straight.

  1. Hvad er dit budskab med din bog?

Puha, det lyder så stort.
Den novelle jeg har skrevet er faktisk kun starten på en karakters lange story arch. Lige nu og mange år frem vil min hovedperson være drevet af hævn. Og det er meningen, at han senere ændrer prioritering.
Det er godt, at han vil vie sit liv til at gøre det gode. Det er knap så godt, at han gør det med hævn som motivation. Senere er det meningen, at han skal finde ud af at venskab, kærlighed og loyalitet er vigtigere end hævn.
Men min novelle er jo kun en lille brik i et stort puslespil, hvor det handler om godt og ondt, og kærlighed i medgang og modgang og om at nedbryde fordomme.

Jeg vil med hele bogserien, som jeg skriver, gerne opnå, at heteroseksuelle læsere opdager, at en god fortælling er værd at læse, også selvom man ikke identificerer sig med hovedpersonens seksualitet. Der er tonsvis af ting hos en bogs karakterer, man kan identificere sig med, seksualitet bør ikke være en afgørende faktor for, om man afviser en bog eller ej. Jeg synes det bør være plottet, den grundlæggende historie, de spændende karakterer, den dragende verden og alt det der tilsammen udgør en helhed, der bestemmer, om du læser bogen eller ej.

  1. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Ztridz fra min novelle ”Mørke Guders Templer” har jeg faktisk ikke meget tilfælles med. Jeg er ikke en bad ass, jeg er ikke drevet af hævn og jeg er slet ikke så disciplineret og målrettet som min hovedkarakter. Men jeg ville ønske, at jeg var lige så handlekraftig, som han er.
De to hovedkarakterer, der huserer i min kommende Roman, har jeg mere til fælles med. De er på en anden slags dannelsesrejse end Ztridz, og på den færd har jeg også sat mine fodspor.

  1. Hvad læser du lige nu?

Jeg har lige læst Bartimæus serien. Nu ligger Harry Potter and the cursed child i min bunke.

  1. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Altså Harry Potter giver sig selv, den serie anbefaler jeg til alle, men derudover:

1) Lamb (The gospel according to Biff, Jesus Christ’s childhood pall) af Christopher Moore (https://www.chrismoore.com/books/lamb/) er mega sjov. Og som præst vil jeg sige, det er en mere humoristisk måde at få mange af de vigtige pointer fra Bibelen end ved at gå til selve kilden.

2) Nærmest hvad som helst i Terry Pratchetts Discwolrd serie. Jeg anbefaler bøger med Rincewind, Vimes, Døden eller Moist von Lipwig (https://www.terrypratchettbooks.com/discworld-reading-order/)

3) Mira Grants ”Newsflesh” zombie serie om nyheds bloggerne, den er velskrevet og rørende, og handler egentlig ikke så meget om zombier, som om nogle dejlige karakterer der står i en postapokalyptisk verden og må håndtere en farlig virkelighed. Feed, Deadline og Blackout er de tre bind i triologien, men så er der også lidt noveller udenom. (https://www.goodreads.com/series/47749-newsflesh)

  1. Hvornår kommer din næste bog?
    Forhåbentlig i 2017.

    Links:
    Hjemmeside

Leave a Reply

