FORFATTER-INTERVIEW #60 Gry Pil Lund Ranfelt

18767932_10212834406717142_1991273104157044673_n.jpg

OMKRING ROMANEN Tidsfangen

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste

For det første er jeg netop ved at skifte studieretning fra Kemi Ingeniør til Bioteknologi, da det gik op for mig, at Kemi Ingeniør uddannelsen aldrig rør emnerne bakterier og enzymer, som jeg er helt nørdet med.

Den anden ting kan være, at jeg elsker brætspil og er så heldig at bo på en kollegiegang fuld af mennesker, der også elsker brætspil. Vores facebook tråd er fuld af ”nogen, der vil spille Game of Thrones i aften?”

Det tredje er, at jeg desperat forsøger at lære at ”lucid dreame”, hvilket alt i alt går meget dårligt og indtil videre ikke har båret frugt.

2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?

Jeg har altid fortalt historier og ofte ledt de lege, jeg og mine venner fandt på, så fra det punkt, hvor det gik op for mig, at det var noget man kunne gøre professionelt, vidste jeg, at ”det var det”.

3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?

I børnehaveklassen tegnede jeg tegneserier uden tekst, da jeg ikke kunne skrive, og i første klasse havde vi et projekt, hvor vi skulle lave en lille klipse-sammen-bog, og jeg lavede fem. Derefter skrev jeg bare masser af små eventyr og noveller om trolde, der var bange for lyset, hekse og alfer. Jeg skrev på min fars skrivemaskine, hvor der ikke var nogen dum stavekontrol, og i det første lange stykke tid efter at jeg fik en computer, skrev jeg uden stavekontrol. Det var ikke et bevidst valg, men jeg er glad for det. De røde streger ville nok have slået mig ud.

Forfatteriet har selvfølgelig været til genovervejelse mange gange, og det er da også meget muligt – for ikke at snakke om sandsynligt – at jeg altid er nødt til at have et andet arbejde, men jeg er kommet frem til, at jeg ikke kan være glad uden at skrive, så derfor bliver jeg ved. Målet er en dag at kunne leve af det.

4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)

Egolibris havde et tilbud om at give kritik på de første sider af en bog, så det tænkte jeg, at jeg ville prøve. Da de kunne lide historien, bad de mig sende resten, og sådan begyndte det.

5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?

Tidsfangen er min eneste udgivne bog, men jeg har skrevet meget. Lige nu er en socialrealistisk ungdomsroman sendt ind til Carlsen forlagets konkurrence, og jeg har en engelsk high fantasy trilogi i skuffen, der venter på at blive redigeret, så snart jeg er færdig med en dansk fantasi kvartet, som forhåbentlig er færdigskrevet til oktober.

Jeg er desuden udgivet i nogle novellesamlinger.

6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?

Jeg er fascineret af menneskers måde at forholde sig til barske situationer på – særligt det, de ikke kan ændre. Da jeg fik idéen til at tidsloope var det en simpel tanke på cyklen på vej til gymnasiet: ”Tænk hvis jeg kunne gå tilbage til folkeskolen og gøre ting om. Jeg ville være så meget klogere.” Og så kom den skrækkelige eftertanke: ”Hvad hvis jeg bare blev sendt tilbage igen? Uanset hvor meget klogere, jeg blev, ville jeg aldrig kunne bruge det.”

Det var jeg nødt til at undersøge.

At sætte Louise i et uendeligt tidsloop var lidt som at igangsætte et eksperiment med en laboratorierotte, og jeg var nødt til at se, hvor det ville ende.

7. Hvad inspirerer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)

Åha. Jeg er evigt inspireret af Anne Lilmoes’ serie Steppernes Datter, som jeg synes er fuld af brutale emner og følelser. Det var en af de bøger, der fik mig til at indse, at der er forskel på udførelse af historier.

Jeg kan godt lide tegneserier, specielt Sandman serien og Saga serien, som jeg netop er gået i gang med. Sandman er en serie, der ofte popper op i hovedet på mig og kræver, at jeg vender nogle af tematikkerne en gang til.

Den skræmmende bog Intet, som er en af de eneste bøger fra folkeskolen, som jeg brød mig om, står også som en vigtig inspirationskilde, fordi den virkelig turde tage sit præmis til det yderste.

Af musikere er jeg nødt til at nævne Florence + The Machine. Uden hende ville mit nuværende fantasi kvartet projekt være foruden mange scener og følelser.

Normalt læser jeg spekulativ eller fantastisk fiktion, men der er også en del socialrealisme.

8. Hvad er dit budskab med din bog?

Som med de fleste bøger er der ikke ét budskab, og på nogle måder er der slet ikke noget. Tidsfangen er en udforskning af Louises og nogle andre karakterers reaktion på en forfærdelig situation. Jeg prøver ikke at udpege nogen helte eller skurke. Hvis der er et budskab er det måske, at alle mennesker er i stand til at gøre forfærdelige ting, og at de ikke nødvendigvis er forfærdelige mennesker af den grund.

9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?

Jeg valgte ikke at følge Louise fra hendes første loop tilbage i tiden, fordi vi kender den historie. Vi kender den gennemsnitlige karakter, der opdager noget overnaturligt ved sin situation og skal reagere på det. Jeg viser i stedet Louise efter hendes første reaktion, da det er gået op for hende, at der tilsyneladende ikke er noget at gøre. Hun er blevet bitter.

Louise og jeg er vidt forskellige, men vi deler en følelse af fangenskab. Jeg er ikke en tidsfange, men jeg har døjet med et problematisk helbred, der ofte kommer i vejen for mine mål i livet, og mere end én gang har jeg følt, at det hele var håbløst – at jeg lige så godt kunne stirre ind i en væg.

Sådan en person er ikke altid sjov at læse, men det er noget, vi næsten alle sammen bliver tvunget til at følge et tidspunkt i livet, når den person bliver os selv.

At se Louise forsøge at komme ud af det var skræmmende.

10. Hvad læser du lige nu?

Jeg har netop færdiggjort første volume af Saga samt Kurt Vonneguts Cat’s Cradle, så jeg er mellem bøger i øjeblikket. Der er nu nok på bogreolen at vælge af. Det bliver enten The Imaginary af A.F. Harrold, en børnebog som inspiration til et fremtidigt projekt, eller God’s War af Kameron Hurley. Derudover har jeg et langtidsprojekt liggende – The Myth of Sisyphus af filosoffen Albert Camus.

11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre

Steppernes Datter af Anne Lilmoes – den kommer vidst snart på e-bog 😀

The Kingkiller Chronicles af Patrick Rothfuss.

The Liveship Series af Robin Hobb.

 

12. Hvornår kommer din næste bog?

Forhåbentlig snart 🙂

Links:
Hjemmeside

Leave a Reply

