To plus to er Koko af Mette Vedsø

foto 2.JPG

*Reklame* – Titel: To plus to er Koko – Forfatter: Mette Vedsø – Forlag: Høst & Søn – Anmeldereksemplar fra Høst & Søn + Mette Vedsø

★★★☆☆

Åh, Mette Vedsø, du er og bliver en skøn og inspirerende forfatter, som sætter tankerne i gang. Og dette gælder også med udgivelsen To plus to er Koko. Det er ingen hemmelighed, at jeg er vild med Mette Vedsø og jeg er så glad hver gang en ny udgivelse kommer, for Mette Vedsø er så dygtig. Hun har sproget i sin magt og læseren i sin hule hånd.

Det der er så godt og som også ses tydeligt i To plus to er Koko er de meget universelle emner, som f.eks. mobning, skilsmisse, ensomhed og venskab, som formidles i et sprog, som er i øjenhøjde til børn og unge, samtidig med at forældre sagtens kan læse med. Samtidig er persongalleriet ofte unikt og skævt, på den helt rigtige måde, med charme, fejl og dejligt meget nærvær.

To plus to er Koko handler om Koko, som kun har en far og en farmor, som ryger som en skorsten. Koko vil gerne have en veninde og en mor. En dag bliver lejligheden ved siden af ledig og her begynder Koko at drømme og planlægge sit nye liv. Det går dog ikke helt, som det skal, men det er en spændende vej, hvor der både optræder humor, nærvær, gode dialoger, tankevækkende passager og en skør papegøje.

Selvom jeg næsten kan tillade mig at kalde mig voksen, så sad jeg tilbage efter læsningen, med følelsen af, at der stadig var mange ting at udforske. Sproget har så mange nuancer og der er dybde og mange lag i læsningen, så denne udgivelse skal helt sikkert læses. Det er i den grad en god bog, særligt til de 9-12 årige, men ældre læsere end målgruppen vil også nyde denne historie.

One thought on “To plus to er Koko af Mette Vedsø

Leave a comment