Hvis jeg bliver (If I stay #1) af Gayle Forman

foto 5.JPG

* Reklame/Sponsoreret indlæg af Bog & Idé – Titel: Hvis jeg bliver (If I Stay #1) – Forfatter: Gayle Forman– Forlag: Gyldendal – Anmeldereksemplar fra Bog & Idé (direkte link til bogen her)

★★★☆☆

Hvis jeg bliver (If I stay #1) af Gayle Forman var en rigtig god læseoplevelse. Det er en smuk fortælling om at skulle vælge mellem liv og død, samtidig med at det er en følelsesmæssige rutsjetur ”down memory lane” for hovedpersonen Mia, hvor hun mindes at vokse op, venskab, kærligheden for musikken, kæresten Adam og oplevelser, opture og nedture med hendes familie.

Mia og hendes familie er ude at køre og der sker en ulykke. Mia oplever en ”ud af kroppen”-fornemmelse og følger sig selv i bedste Ghost-stil, hvor hun holder øje med sin familie, Adam og personalet, som holder øje med hende på hospitalet. Romanen foregår kronologisk i løbet af et døgns tid, men indimellem er der mange flashbacks, minder og tanker fra Mia, som man får lov til at følge med i. Det bliver samtidig også en rød tråd, der flettes sammen på bedste vis, så man virkelig lærer Mia at kende og finder ud af hvem hun i sandhed er.

Romanen er generelt godt at læse. Den er kort (på ca. 180) sider, så det er en nem og overskuelig læsning at skulle igennem. Sproget er også godt og man kommer hurtigt ind under huden på karaktererne, selvom der ikke er den største sproglige finesse, der er på spil. Der er mange livsbekræftende øjeblikke i romanen og den sætter tankerne i gang om kærlighed, venskab, liv og død.

Det eneste minus for mig var dog, at den var forudsigelig. Jeg har læst andre bøger i samme stil, som f.eks. Jeg er her stadig af Clelie Avit og Tænd et lys for Mulle af Anne-Stine Moe-Olsen. I disse bøger var der en helt anden dybde og nerve på spil. Man vidste ikke næste skridt. Var det mon eller død? Her er det lidt nemmere i Hvis jeg bliver at regne ud, hvad der vil ske. Og jeg blev slet ikke rørt på samme måde, selvom det ER en smuk fortælling, men måske er det smag eller behag? Bortset fra det, så var det en fin læsning og en spændende historie at dykke ned i. Jeg skal helt sikkert læse mere af forfatteren!

One thought on “Hvis jeg bliver (If I stay #1) af Gayle Forman

Leave a comment