Hazel Wood af Melissa Albert

foto (2).JPG

*Reklame* – Titel: Hazel Wood – Forfatter: Melissa Albert – Forlag: CarlsenPuls – Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls

★★★★☆

Hazel Wood af Melissa Albert var virkelig noget helt særligt. Lige nu efter endt læsning virker det som om det var en drøm, som jeg forsvandt i. Det virker uvirkeligt og uklart, men på den helt rigtige måde. Som om jeg i den grad var fanget i et eventyr, som alt for hurtigt sluttede.

Da jeg startede min læsning, troede jeg, at jeg skulle læse en almindelig YA-roman med symbolske inputs a la The Graces. Jeg sad og forsøgte at tillægge det hele psykologisk mening og det gør jeg så vidt faktisk stadigvæk, selvom det naturligvis er en roman, som beskrives som en fantasy og et eventyr a la Tim Burton. For mig er det så meget mere. Mit litterære hoved analyserer stadig lige nu, hvor du sidder og læser denne anmeldelse.

Vi introduceres til Alice og moderen Ella, som hele deres liv har levet rodløst, fordi diverse ulykker har forfulgt dem. Hver gang de har været et sted og det har føltes sikkert, så er der sket noget, så har resulteret i, at de igen må forlade deres omgivelser, ikke efterlade spor og starte på en frisk et nyt sted. Både Alice og Ella er stedløse, både fysisk og psykisk, hvilket kan ses i særligt Alices personlighed, som vi følger. Hun er ikke vant til at have venner, hun er stille og eftertænksom, og drejer alt i sit sind. Alice er virkelig en interessant hovedperson og den største grund er, fordi jeg ikke kan regne hende ud. Jeg kan ikke se hendes næste træk. Hun er for mig et mysterium – ligesom resten af dette spændende og dystre fantasy-eventyr.

Alice får en besked om at hun skal holde sig væk fra Hazel Wood, hvor hendes mormor har boet. Hun har aldrig mødt mormoren og er selvfølgelig nysgerrig. Hver gang hun spørger sin mor Ella, klapper hun i som en østers og skifter emne, så det er svært for Alice. Hvad er det for svar, som hun kan finde i Hazel Wood? Så hvad gør hun? Hun vil selvfølgelig opsøge det frivilligt og jo tættere hun når, jo mere farligt og dystert bliver det.

Det eneste minus for mig var, at jeg helt klart var mest fascineret af den første halvdel i bogen. Den anden halvdel var også god og er egentlig der, hvor plottet rigtig tager fat, men jeg synes, at opbygningen og mysterierne trak det hele op i første halvdel – men det her er så et meget lille minus.

Det største plus i denne roman udover en fantastisk worldbuilding, dystre og intense stemningsbeskrivelser og et plot, som bare fungerer til fulde, så skal sproget nævnes. OH MY GOD, hvor var det bare godt! Det er svært at beskrive, men Melissa Albert kan bare noget helt unikt, som jeg ikke har oplevet før, selvom jeg har læst meget. Det handler om hvad man kan læse mellem linjerne og hun fylder sætningerne med symbolsk og metaforisk betydning. Det er en sproglig og sublim oplevelse at læse denne roman.

Hazel Wood er et mystisk og spændende eventyr, hvor den klassiske dannelsesrejse også indgår. Det bliver et eventyr, hvor der er flere spørgsmål end svar, og samtidig en søgen på hvor man kommer fra, hvem man er og hvilke svar, der ligger forude. Melissa Albert har læseren i sit eventyrlige spind og får det til at virke legende let – som om det afhænger af hvilke skridt vi tager eller hvilke retninger, som vi vælger at gå. Og så handler det om meget mere end som så. Jeg kan virkelig anbefale at læse Hazel Wood!

One thought on “Hazel Wood af Melissa Albert

Leave a comment