En del af mig af Palle Schmidt

foto (20).JPG

*Reklame* – Titel: En del af mig – Forfatter: Palle Schmidt – Forlag: Høst & Søn – Anmeldereksemplar fra Høst & Søn + Palle Schmidt

★★★★★

En del af mig af Palle Schmidt tog ærlig talt røven på mig. Den var virkelig god! Det er utroligt, at en så forholdsvis kort bog på blot 66 sider, kan gøre et så stort indtryk, som denne her gjorde. Forfatteren har virkelig udvalgt sine ord og sætninger og bundet det sammen til en symfoni, der rammer følelserne, særligt det der gør ondt indeni. Der er dybde i denne udgivelse og sjæl og følelse, som gør det så nemt at relatere med hovedpersonen, som kæmper indædt med sine omgivelser, sin familie og vigtigst af alt: sig selv.

Camilla er nemlig ikke som de andre piger. Hvis hun ikke havde Mia, så ville hun være helt alene. De andre piger i klassen griner af hende eller kalder hende mærkelig. Camilla er en skygge af sig selv og tør ingenting, men når hun har Mia ved sin side, så gør hun ting, som hun aldrig ville turde – drikker, stjæler eller skaber sig åndssvagt, bare fordi hun nu tør i Mias selskab.

Jeg vil ikke uddybe for meget, for jeg synes, at du selv skal nyde denne fortælling, hvor ordene er skarpe og monologerne er rå. Der er ufattelig meget på spil, men forfatteren får det til at virke så let. Det er i den grad en komplet udgivelse, som varmt kan anbefales.

Det er ufattelig god læsning til målgruppen 6-9. klasse, som jeg virkelig vil anbefale. Der er mange tematikker, som vil kunne starte en god dialog blandt unge, lærere og forældre. Det handler også om at kende sine egne grænser, at kunne bede om hjælp eller at indse, at man har brug for mere hjælp end man måske lige troede. Selvom det er en hård læsning, så synes jeg helt sikkert, at det var det hele værd. Men nu kommer det største problem dog med en 5 stjernet-læseoplevelse:

HVOR ER 2’EREN, PALLE SCHMIDT? ER DU I GANG MED AT SKRIVE DEN? KOM NU, PLEASE! Jeg vil have mere af Camilla og hendes liv! Det fortjener hun.

One thought on “En del af mig af Palle Schmidt

Leave a comment