Northanger Abbey af Jane Austen

IMG_5003.jpg

*Reklame for Lindhardt & Ringhof/anmeldereksemplar* – Titel: Northanger Abbey – Forfatter: Jane Austen – Forlag: Lindhardt & Ringhof – Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof

★★★★☆

Hvor var det verdens bedste dag, da Lindhardt & Ringhof var så søde at sende mig den nye udgave af klassikeren Northanger Abbey. Først og fremmest, se nu bare, hvor lækker den er. Jeg elsker designet, æstetikken og hvor meget udtrykket lever op til datidens Jane Austen. Mon ikke at hun ville være stolt af at se sit værk sådan? Det tror jeg bestemt.

Northanger Abbey er en af mine yndlingsklassikere (og ja, De Unges Ord, jeg skal nok snart få lavet den liste over klassikere-must-reads. 😉) Dette er dog én af dem. Jeg læste romanen i sin tid, da jeg besøgte Bath, og jo længere jeg læste, jo flere steder lærte jeg at kende i Bath, samtidig med at jeg forelskede mig i plottet.

Det er nemlig en skøn læseoplevelse, som blander datidens England omkring koloniseringstiden og man ser tydeligt hvordan byerne vokser. Fortællingen foregår som sagt i Bath og handler om den 17 årige Catherine Morland, der tager til Bath for at besøge en veninde og naturligvis forelsker hun sig i en mand: Henry Tilney. Catherine inviteres til familiens hjem (kaldet Northanger Abbey), og derfra begynder det for alvor at blive spændende.

Romanen er rigtig godt skrevet og der er desuden gotiske elementer at finde i romanen, og også en hel del satire, som bringer smil på læben. Indirekte bliver litteratur, forstillingsevne og fantasi også skildret i romanen, og det sætter tankerne i gang om hvad litteraturen egentlig gør ved os.

Jeg synes helt bestemt, at Northanger Abbey er den bedste bog skrevet af Jane Austen, og ja, måske er det fordi, at jeg havde sådan en fantastisk oplevelse af byen Bath eller også er det fordi, det er en gennemført og velskrevet roman. Hvad er din favoritroman af Jane Austen? Lad mig endelig høre i kommentartråden.

One thought on “Northanger Abbey af Jane Austen

Leave a comment