KÆRE EVAN HANSEN AF VAL EMMICH, BENJ PASSEK, JUSTIN PAUL & STEVEN LEVENSON

49838184_620096465112199_184734849867710464_n.jpg

*Reklame for CarlsenPuls/anmeldereksemplar* – Titel: Kære Evan Hansen – Forfatter: Val Emmich mfl. – Forlag: CarlsenPuls – Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls

★★★★☆

Kære Evan Hansen af Val Emmich mfl. var en rigtig dejlig overraskelse i læsebunken. Jeg kendte intet til musicalen inden, men var meget spændt på om det rent faktisk kunne lade sig gøre at adaptere en musical til bog. Det skulle jeg ikke have været så nervøs for, for det gik over al forventning. Det var faktisk en rigtig god læsning.

Kære Evan Hansen havde det der særlige, som man ikke helt kan sætte fingeren på, men man ved bare, at man sidder med noget helt specielt. Sådan var det nemlig. Historien har kant og nerve, og er anderledes. Den er hudløs og fyldt med løgne, bitterhed og usikkerhed, men det er det, som giver den så meget sjæl.

Evan er en utrolig interessant karakter. Han er lukket, men alligevel så gennemsigtig. Han er fascinerende på den måde, at han virker ret anonym og svær at komme ind til, men samtidig tror jeg også, at det er det, som gør at han er så god som hovedperson. Anonymiteten bliver det, der gør, at man kan relatere til ham. Hans problemer, usikkerheder og tanker er universelle og genkendelige. Alle kan have de følelser, som han har i sig. Han er også en stærkere karakter, end han selv er klar over. Jeg var vild med, at han ikke var karikeret og gennemsigtig – at man skulle lære ham at kende. Naturligvis er han ikke et glansbillede og han gør mange dårlige ting i løbet af læsningen, men han virker ægte. Det er forfriskende.

Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig. Jeg blev nødt til at læse videre. En helt særlig og spændende YA-roman, som jeg er meget glad for, at jeg har læst. Kære Evan Hansen er en interessant roman, som fokuserer på mange vigtige temaer, blandt andet: sorg, angst, identitetskrise, social interaktion og familierelationer. Jeg synes, at det lykkes for forfatterne at gøre fortællingen levende og den sætter samtidig tankerne i gang hos læseren.

One thought on “KÆRE EVAN HANSEN AF VAL EMMICH, BENJ PASSEK, JUSTIN PAUL & STEVEN LEVENSON

Leave a comment