Kraken af Benni Bødker

50986817_2108597806066675_2892560602981466112_n.jpg

*Reklame for Forlaget Corto/anmeldereksemplar* – Titel: Kraken – Forfatter: Benni Bødker – Forlag: Forlaget Corto – Anmeldereksemplar fra Forlaget Corto

★★★★★

Det er officielt. Jeg er Benni Bødker-fan!

Jeg var ret glad for Julebestiariet, imponeret over Krystalskibet, men jeg faldt pladask for Kraken. Jeg havde på fornemmelsen, at jeg også ville blive glad for denne udgivelse, for (hallo!) det er jo Benni Bødker, vi snakker om. Der gik ikke mange sider, før jeg vidste, at det var en helt unik læseoplevelse, jeg sad med.

Bagsideteksten lyder således: ”Marius’ far er ikke med blandt de overlevende, da resterne af ekspeditionen til Nordhavet vender hjem. Ingen ved, hvad der er blevet af ham, eller hvad der fik skibet til at gå ned. Men rygterne fortæller om et uhyre på havets bund. Et uhyre, der er blevet vækket af sin søvn. Et uhyre, der nægter at dø. Et uhyre, som Marius meget snart skal møde …”

Selvom det er en udgivelse fra 2019, så virker det, som om man sidder med en klassiker. Der er en helt særlig stemning, som lyser op mellem linjerne. Sproget er et håndværk – det er detaljeret, flot formidlet og samtidig spækket med stemning og fantastiske beskrivelser. Det er Benni Bødker, når det er bedst. Der er så meget at komme efter i denne udgivelse. Først og fremmest er der en solid og god historie, et plot, der glider flot fremad, og en historie, som man tror på.

Desuden skal det også lige nævnes, at historien fremhæves yderligere af de utrolig smukke papirklip og illustrationer af Simon Bukhave. Det fremhæver den helt særlige stemning i teksten. Man mærker uhyggen på egen krop og er næsten bange for at følge udviklingen, samtidig med at man ikke kan lade være med at læse videre.

Det er sådan her, at Herman Melville burde have skrevet! Wow, wow, wow!

Jeg er helt sikker på, at Kraken er på min liste over de bedste læseoplevelser i 2019.

One thought on “Kraken af Benni Bødker

Leave a comment