vi har altid boet på slottet af Shirley Jackson

51974366_1982112048504256_4732759724867452928_n.jpg

*Reklame for Alhambra/anmeldereksemplar* – Titel: Vi har altid boet på slottet – Forfatter: Shirley Jackson – Forlag: Alhambra – Anmeldereksemplar fra Alhambra

★★★★☆

For det første, hvor er det underligt, at jeg ikke har hørt om Shirley Jackson før – og hvor er det en skam. Flere burde kende hende. Hvor var det en spændende, mørk og dyster læseoplevelse.

Forlaget skriver følgende om bogen: ”Lige siden giftmordet, der tog livet af næsten hele familien Blackwood, har de lokale set skævt til huset bag det høje hegn. Merricat Blackwood bor der stadig med sin søster Constance og deres gamle onkel, og livet går roligt videre for dem alle tre. Constance pusler i haven og køkkenet, onkel Julian nusser med sine papirer, og Merricat begraver sølvmønter ved bækken og hvisker hemmelige ord i mørket for at holde dem fri for onde øjne.

Men der er forandring på vej. Da søstrenes fætter Charles trænger ind i huset og begynder at forstyrre de faste rutiner, er det kun Merri­cat, der aner faren. Og kun hun kan drive ham bort, før det er for sent, og Blackwoodfamiliens hemmeligheder kommer frem i lyset.”

Jeg var ret vild med historien og særligt stemningen gennem hele læsningen. Der er nuancer i sproget og en helt specifik og creepy stemning, der kryber langsomt ind under huden. Historien giver ikke alle de svar, som man har brug for, men på en måde er det godt, for mysteriet åbnes op for lige så langsomt – lidt for lidt.

Skrivestilen er god. Karaktererne er også interessante og skæve. Jeg skulle lige vænne mig, at hovedpersonen er noget ældre end man tror (ifølge forordet). Jeg synes ikke helt, at det passer, men det var også en anden tid, hvor værdierne var anderledes.

Jeg synes, at det var en rigtig interessant roman at læse. Jeg fik Jane Austen-Northanger Abbey-vibes, og det er aldrig en dårlig ting. Kan varmt anbefales, hvis man har lyst til at få klassiker-vibes.

One thought on “vi har altid boet på slottet af Shirley Jackson

Leave a comment