Knivens stemme (Chaos Walking #1) af Patrick Ness

58579362_361170731184863_8398764468078641152_n.jpg

Titel: Knivens stemme (Chaos Walking #1) – Forfatter: Patrick Ness – Forlag: CarlsenPuls – Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls

★★★

Jeg havde glædet mig utrolig meget til at læse denne nye bog af Patrick Ness, og da jeg også opdagede, at det var en trilogi, var jeg endnu mere hooked.

Forlagets beskrivelse lyder således: ”Prentisstown er ikke en by som alle andre. Her kan alle nemlig høre hinandens tanker i en overvældende og endeløs strøm af Støj.

En måned før den fødselsdag, der vil gøre Todd til en mand, opdager han sammen med sin hund, Manchee (hvis tanker, Todd også kan høre – om han vil det eller ej), et område med total stilhed. De opdager, at byen, hvor privatliv er umuligt, gemmer på en forfærdelig hemmelighed. En hemmelighed så grusom, at Todd og Manchee må flygte, hvis de vil gøre sig håb om at overleve.”

Jeg må ærligt indrømme, at jeg havde store startvanskeligheder. Det var, som om jeg bare ikke kunne komme helt ind i handlingen. Jeg måtte stoppe og starte flere gange, hvilket var vildt frustrerende. Men endelig kom jeg rigtigt i gang og så var flowet lidt bedre. Jeg skulle lige vænne mig til skrivestilen, blandt andet Manchees stemme, som blander sig – det er et ret fedt element, men også lidt forstyrrende. Jeg blev hurtigt vant til det.

Det er en underfundig og quirky roman i ægte Patrick Ness-stil, men havde det mon overrasket nogen, eftersom det er ham, der har skrevet den? Næppe. Der er mange ting i romanen, som udvikler sig langsomt, men det er rart, for så får man det hele med. Det er en anderledes YA-roman i et dystopisk scenarie, hvor man aldrig kan vide sig sikker. Støjen er et utrolig godt element, som gør hele forskellen i plottets udvikling. Det er fedt!

Samtidig med at det er YA-dystopi og om at være på flugt fra en hel by (øh, mega stressende i øvrigt!), så handler den naturligvis om identitet at skille sig ud og finde sig selv på rejsen.

Jeg glæder mig utrolig meget til at læse videre i serien! Mon ikke, at bog 2 går nemmere?

Leave a comment