Livet tilbage af Nicole Boyle Rødtnes

58831551_430597491031664_3221631999244500992_n.jpg

*Reklame for Alvilda/anmeldereksemplar* – Titel: Livet tilbage – Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes – Forlag: Alvilda – Anmeldereksemplar fra Alvilda

★★★★★

Jeg kan lige så godt sige det med det samme: Livet tilbage er den bedste læseoplevelse, jeg har haft i 2019 (indtil videre!) og det er samtidig også den bedste bog, jeg har læst af Nicole Boyle Rødtnes (og jeg har læst mange!)

Forlagets beskrivelse lyder således: ”Jeg tager mit første åndedræt og kommer vaklende på benene. Den iskolde januarvind giver mig gåsehud. Det er første gang i to år, at jeg er menneske. Og jeg hader det allerede.”

Vanja begik selvmord for to år siden ved at kaste sig i havet. Nu er hun tvunget tilbage til livet sammen med seks andre, der også tog deres eget liv. Men hvordan vender man tilbage til den verden, man forlod? Og vil døden nogensinde slippe sit tag i Vanja og de andre?”

Og åh, hvor skal jeg starte, for det er dælme svært at skrive en anmeldelse udover ”Den var mega god!” 😉 Men jeg skal prøve. Først og fremmest var jeg vild med konceptet for hele romanen. Hele spørgsmålet om, hvad der sker, hvis man forsøger at begå selvmord, men får muligheden for at vinde tilbage til livet. Er man glad for det? Forvirret? Forundret? Skuffet?

Udover at stille dette vigtige spørgsmål og sætte tankerne i gang hos læseren, så præsenterer bogen så mange forskellige temaer, f.eks. familierelationer, et lille øsamfund, livet på Færøerne, myter og sagn, død, liv, kærlighed, venskab og hemmeligheder. Nicole Boyle Rødtnes vender det hele i en perfekt cocktail. Jeg synes i den grad, at det er en roman, der lever op til det hele – og det er derfor at skrive andet end: ”wow!”

Jeg har næsten ikke lyst til at skrive mere, udover at jeg synes, at du skal læse den og lade historien udfylde sig for dig. Læsningen byder på autenticitet, følelse, varme og et stort persongalleri, som på ingen måde bliver flade. Hver og en er vigtige for historien og den skiftende synsvinkel fungerer til fulde.

Da jeg havde læst romanen færdig, sad jeg med den og blot så på den. Så gik jeg på stranden og sad ved vandet. Tankerne myldrede rundt i hovedet. Det er en roman, som jeg aldrig glemmer. Wow, wow, wow!

One thought on “Livet tilbage af Nicole Boyle Rødtnes

Leave a comment