Grimm af Kenneth Bøgh Andersen, Benni Bødker & John Kenn Mortensen

59983066_826238047754705_5156196710879330304_n.jpg

*Reklame for PeoplesPress/anmeldereksemplar* – Titel: Grimm – Forfatter: Kenneth Bøgh Andersen, Benni Bødker & John Kenn Mortensen – Forlag: PeoplesPress – Anmeldereksemplar fra PeoplesPress

★★★★☆

Da jeg hørte, at denne bog var på vej, så var det svært ikke at have store forventninger, men ved du hvad? Jeg blev heldigvis ikke skuffet over læsningen.

Forlagets beskrivelse lyder således: ”Nogle historier er så modbydelige, at de næsten ikke bør fortælles … Brødrene Grimms eventyr er kendt og elsket af både børn og voksne i hele verden. De oprindelige eventyr udkom første gang på dansk i 1821 – og de var bestemt ikke særligt børnevenlige. De var smukke, forunderlige og fantasifulde, men de var også grusomme, blodige og uhyggelige. Nu har forfatterne Kenneth Bøgh Andersen og Benni Bødker, der begge har stor erfaring med at skrive både eventyr og gys, gendigtet ti af Grimms bedste og mest grufulde historier. Det er de oprindelige eventyr – med forræderi, frygt, ondskab og død – men skrevet på en måde, så man kommer helt ind i fortællingerne og ind i den farlige verden, der var engang.”

De ti eventyr, der er valgt til denne udgivelse, er følgende:

Hans og Grete
Den syngende knogle
Historien om drengen der drog ud for at lære at blive bange
Rapunzel
Dødens gudsøn
Røverbrudgommen
Fitchers fugl
Højboernes gave
Pigen uden hænder
Rødhætte

For det første, så skriver Benni Bødker og Kenneth Bøgh Andersen bare virkelig skarpt begge to. Det er tydeligt, at de har arbejdet længe på hver deres skrivestil, og det er simpelthen så gennemført. Der er kælet for detaljer, stemning og sanselige beskrivelser. Jeg har det, som om jeg læser noget fra en anden tid, og det er måske derfor, at det er så fedt at læse med. Derudover er det altid fedt for mig, der er glad for eventyr. Flere af eventyrene kendte jeg faktisk ikke, så var det fantastisk at få lov til at dykke ned i dem – både på godt og ondt. Samtidig med, at der er plads til stemning og fordybelse, så er der naturligvis også fuld knald på uhyggen.

Bogen er illustreret af John Kenn Mortensen, som er helt vild med. Tegningerne er creepy, stemningsfulde og ja, bestemt ikke nogen, som jeg ville ønske at møde i en mørk gyde en nat. Hvor (u)hyggeligt ville det lige være!

Sidst, men ikke mindst, så er bogen bare lækker. Hele æstetikken er lige i skabet.

Glæder mig fra flere udgivelser fra de tre dygtige herrer!

Leave a comment