Fucking monster af Mette Egelund Olsen & Margrethe Schmidt

51535872_2260238864254418_5459218078225137664_n.jpg

Titel: Fucking monster – Forfatter: Mette Egelund Olsen & Margrethe Smith – Forlag: Vild Maskine – Anmeldereksemplar fra Vild Maskine

★★★

Det er første gang, jeg læser noget af Mette Egelund Olsen og Margrethe Smith, men det bliver ikke sidste gang. Det er helt sikkert!

Forlagsbeskrivelsen til Fucking Monster lyder således: ”Philippa er 15 år og fyldt med vrede og had. Hun gemmer på en frygtelig hemmelighed, der både gør hende sårbar, men også til den ondeste mobber. FUCKING MONSTER handler om hemmeligheder, ensomhed og om, hvordan kimen til ondskab kan opstå.

”Jeg lukker øjnene, men er overhovedet ikke søvnig. Det er, som om rumlen fra maven bevæger sig op i min brystkasse og presser på mine ribben. Det er, som om jeg skal græde, men ikke kan. Det var sådan, det var dengang med Olivia. Jeg kunne ikke græde. Og jeg kunne have grædt over ikke at kunne. Men jeg kunne kun skrige. Og jeg skreg. Da jeg fandt hende. For jeg var den første.””

Først og fremmest synes jeg, at sproget er stærkt og levende – det trænger ind til, hvor det gør ondt og rører læseren. Man skal lige regne ud, hvordan bogen er skruet sammen og hvilken karakter vi har med at gøre, men jeg synes, at den bratte opstart fungerer fint og jo længere, vi kommer ind i bogen, jo mere lærer vi hovedpersonen at kende. Jeg ved dog, at nogle læsere vil synes, at det virker forvirrende.

Samtidig er det tydeligt, at der er mange følelser på spil. Tematikker som hemmeligheder, ensomhed, mobning og lignende kommer til udtryk i denne roman, og jeg synes, at det behandles i et sprog, som passer godt til målgruppen.

Man skal lige regne bogen og karakteren ud, men jeg synes i den grad, at bogen fungerer. Det er hård og brutal læsning – ligeledes fremkalder bogen ikke det største håb, men det er sådan en type bog, der er ufattelig vigtig. Det er ikke en bog, der overrasker, men det er en bog, som påvirker læseren og tager tunge emner op på en meget fin måde.

Spændende og ærlig læsning!

Leave a comment