Smagen af aske (Bjergtaget #2) af Sidsel Sander Mittet

71495976_2466024793505663_7066824745139830784_n.jpg

Titel: Smagen af aske (Bjergtaget #2)– Forfatter: Sidsel Sander Mittet – Forlag: Forlaget Facet – Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet

★★★★☆

Smagen af aske er anden del af Bjergtaget, som er skrevet af Sidsel Sander Mittet. Det er ingen hemmelighed, at jeg er ret glad for Sidsel Sander Mittet og hendes bøger. Det er så fedt at se udviklingen fra Morika-serien og til nu. Der er virkelig sket en masse, og det er så spændende at se udviklingen. Derfor glædede jeg mig meget til at læse videre i Bjergtaget-serien.

Forlagsbeskrivelsen lyder sådan her: ”I menneskenes verden forsøger Sigrid at finde en måde, hvorpå hun både kan være elver og menneske. Askatla kæmper for at genvinde sin styrke, og Johannes, der er fanget i elvernes rige, må bruge alle tilgængelige midler for at beholde magten over sit eget sind. Ingen af de tre kan tillade sig kun at koncentrere sig om deres egne udfordringer. Elvernes interne magtkampe spidser til, og hver især må de sande, at tingene kun sjældent er, hvad de giver sig ud for. I takt med at hovedpersonerne dykker længere ned i deres fortid spindes overtro og virkelighed sammen til en fortælling om venskabets værdi, det eventyrliges betydning – og begærets farer og glæder.”

Sidsel Sander Mittet har et utrolig flot sprog. Det er klokkeklart, levende og der ligger en kæmpe research bag, som viser sig så tydeligt i detaljen. Intet er udeladt, og man kunne lige så godt være der sig. Derudover er der et perfekt skift, og samtidig en connection mellem nutiden og elvernes verden. Det er de færreste, der formår at skrive så autentisk, som Sidsel Sander Mittet gør, men det klarer hun med bravour.

Da jeg begyndte læsningen, følte jeg mig i ”sikker havn”. Det var godt at være tilbage og lade historien udfolde sig endnu engang. Jeg er vild med, hvor mange elementer, der er puttet ind i læsningen – uden at det virker forceret eller bliver forvirrende at holde styr på. emner som krig, magtspil, identitet, overtro vs. virkelighed, venskab og meget mere, kommer i spil, samtidig med at man får en unik historie, som blander myter, sagn og Danmarks nutid i en lækker fantasy-fortælling.

Sidsel Sander Mittet leverer igen en gennemført læseoplevelse!

Leave a comment