Drømmeland

Drømmeland af Nick Clausen

foto-1-74-stars

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplaret!

Drømmeland er skrevet af Nick Clausen og udgivet ved Forlaget Facet. Jeg kan starte ud med at sige, at jeg er yderst imponeret over denne roman. Jeg fik en snak med Nick Clausen ved årets fantasyfestival i Esbjerg (2016), hvor vi snakkede om hans roman. Udover at være et varmt menneske, så besidder Nick Clausen et særligt talent.

Da jeg læste ”Drømmeland” var jeg allerede hooked fra første side. Jeg tænkte, at jeg nok ikke ville blive skuffet – og det gjorde jeg heldigvis heller ikke. Nick Clausen har nemlig sproget i sin magt og formår virkelig at lokke læseren ind i sit litterære spind med sin særlige storytelling, som er spækket med metaforer, symbolik og dette psykologiske twist, som gør det så spændende at læse denne roman.

“I begyndelsen vidste Louie selvfølgelig ikke, hvad stedet hed. For ham var det bare en ganske almindelig drøm. Bortset fra, at den føltes mere realistisk. Han kunne mærke vinden og dufte græsset. Det var detaljer, der normalt ikke var med i hans drømme”

Hvad er virkelighed og hvad er vrangforstilling i hovedpersonens (Louie) hoved? For os læsere bliver det selv svært at afgøre, men det giver blot reflektion til at tænke videre over plottet, som præsenteres for os. Jeg er vild med fortællinger som denne, selvom det ikke er i samme genre, så giver det mig associationer til ”Skyggesider” af Christina Bonde og ”A Monster Calls” af Patrick Ness. Den afmagt, som Louie føler igennem fortællingen; savnet til sin far, forvirringen i at finde sig selv og den svære afgørelse af hvad der er virkeligt og hvad der blot er opdigtet – disse ting føler vi også, når vores øjne løber henover papiret, imens vi suger historien til os.

Denne roman giver læseren tankemylder. Hvad ønsker vi at se? En forskønnet udgave af virkeligheden? Eller den brutale sandhed?

“”Men du glemmer, at vi er i Drømmeland. Hvad tror du, du ser, når du sætter øjet til kikkerten?”
“Det, jeg ønsker at se?” gættede Louie.
“Præcis. Så hvad vil du helst have? En kikkert, der kun viser dig det, den viser dig? Eller en, der viser dig lige præcis, hvad du ønsker?””

Samtidig er denne idé om drømme altid et spændende emne at tage fat på i litteraturen. Hvad sker der, imens vi sover? Vores fantasi og underbevidsthed tager over og pludselig er der ingen barrierer mere. Vi kan agere som vi dybest set føler og vise de brudstykker, som vi ellers ikke ønsker at verdenen ser. Samtidig kan vi give os hen til drømmene og lade fantasien spille os et puds, for i drømme er alting virkeligt.

Med denne roman giver Nick Clausen læseren lov til at drømme, samtidig med at man føres ud på en gyserende rejse ind i underbevidstheden. Kan kun anbefales!

Leave a comment