Løgnerens hus af Katrine Nørregaard

foto (32).JPG

Titel: Løgnerens hus – Forfatter: Katrine Nørregaard – Forlag: Politikens Forlag – Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag

★★★☆☆

Løgnerens hus er debutromanen fra den unge forfatter Katrine Nørregaard. Hendes fortælling vandt Politikens romankonkurrence, da hun var blot 21 år gammel, og derfra er det gået stærkt for den unge forfatter. Romanen bliver nu sågar oversat til tysk.

Jeg var så heldig at møde Katrine Nørregaard til et arrangement hos Arnold Busck (Aarhus). På daværende tidspunkt havde jeg læst romanen, men det var så spændende at høre mere om fortællingen. Katrine Nørregaard har sat sig så godt ind i sin fortælling og kender sine karakterer så godt. Det var inspirerende at høre hende læse bidder op fra romanen og fortælle om hendes debut på forfatter. Disse elementer gjorde reelt kun romanen endnu mere spændende.

Løgnerens hus tager udgangspunkt i en familie med tre generationer. I starten af romanen, da Kristian dør opstår der mange spørgsmål. Familien tvinges til at tilbringe en uge sammen i et sommerhus og herfra begynder fortællingen så for alvor. Vi følger de tre kvinder og det er spændende at få lov til at være en flue på væggen og få adgang til deres inderste tanker om deres liv, udvikling, fortielserne og alt det, som er svært at få sagt. Den skifter synsvinkel i løbet af hele romanen, men det fungerer fint og plottets tempo er godt.

De tre generationer beskrives så flot og det er helt tydeligt, at Katrine Nørregaard har sans for sproget, detaljerne og de rammende beskrivelser af hvordan mennesket opfører sig i særlige situationer. Hun sætter sit fokus på familielivet og alle de ting, som kan forekomme mellem tre generationer – både de svære, de gode og særligt de usagte.

Jeg er ret imponeret over hvor let det bliver for læseren at sætte sig ind i fortælling på grund af forfatternes evne til at sætte sig ind i forskellige karakterers tanker og følelser. Det er nemt at komme ind under huden på karaktererne og de rummer så meget. Selvom vi kun får visse ting at vide, så er der altid skjult noget under overfladen og det gør det spændende at læse videre.

Jeg havde ikke troet, at jeg ville synes så godt om denne roman, som jeg gjorde. Det er slet ikke min genre, men jeg blev hurtigt fanget af læsningen og lige pludselig havde jeg bladret igennem hele bogen. Det Løgnerens hus kan, er at beskrive hvordan mennesker agerer, føler og de valg, som de træffer. De små og irrelevante ting betyder pludseligt alt for fortællingen og til sidst bindes trådene sammen og brikkerne falder på plads.

Løgnerens hus er en flot roman om hvordan familien holder sammen uanset hvad, de små ting, som kan vokse sig store og skabe barrierer gennem generationerne, og hvordan håbet trods alt skinner igennem de svære stunder. Jeg glæder mig til at læse mere og se hvad Katrine Nørregaards kommende vil byde på!

One thought on “Løgnerens hus af Katrine Nørregaard

Leave a comment