Nelsons jul af Line Leonhardt & Palle Schmidt

foto (2).JPG

*Reklame* – Titel: Nelsons jul – Forfatter: Line Leonhardt & Palle Schmidt – Forlag: Calibat – Anmeldereksemplar fra Calibat

★★★★☆

Alt er parat, stillet klar og hele Nelsons familie er i julestemning. Det er den 24. december og der dufter skønt af jul, indtil kaosset bryder løs. Der er blandt andet et juletræ, der går ild i, lus og en brændt and. Nelson og faren må afsted i storcenteret for at købe det sidste og afværge de værste kriser, mens moren og lillebroren forsøger at holde sammen på det hele derhjemme, inden at mormor og morfar kommer.

Med Line Leonhardt og Palle Schmidt som samarbejdspartnere, så er man heller ikke i tvivl om, at man kan læne sig godt tilbage i lænestolen og lade sig blive opslugt af historien. Det er dejligt at læse historien, samtidig med at kunne nyde Palle Schmidts karakteristiske streg.

Nelsons Jul er en skøn julehistorie for hele familien, særligt til højtlæsning, imens sneen (forhåbentlig) falder og man propper peppernødder i munden. Det er en dejlig og ærlig beretning om, at det ikke liiiiiige altid går, som det skal, når man er en helt almindelig familie, som forsøger at holde jul. Det er ikke altid perfekt og nogle gange kan alt gå galt, men så længe man har hinanden, så skal det hele nok gå, ik?

Jeg nød virkelig at læse denne bog og den fik mig i et rigtigt julehumør. Det var tilpas meget kaos, humor og gode dialoger til, at bogen fik mig til både at grine og smile, imens jeg læste den. Jeg følte, at det var en blanding af fald-på-halen-komedier, Gunnar Wille og Alene Hjemme – alle gode elementer til at bringe mig i ekstra julestemning!

Leave a comment