Endnu en Katherine af John Green

foto (3).JPG

* Reklame/Sponsoreret indlæg af Bog & Idé – Titel: Endnu en Katherine – Forfatter: John Green – Forlag: Høst & Søn – Anmeldereksemplar fra Bog & Idé (direkte link til bogen her)

★★☆☆☆

Endnu en Katherine af John Green er faktisk den sidste bog, som jeg manglede at læse af forfatteren. Hvem skulle tro, at jeg (som ikke er hardcore John Green) alligevel skulle blive fristet til at læse samtlige romaner af den populære YA-fortatter. Dér kan man bare se!

Colin Singleton er bogens hovedperson, som ”Forhenværende vidunderbarn. Forhenværende fuld af potentiale. Nuværende fuld af lort”. Han forsøger for alt i verden at bevise, at der findes to slags mennesker: A) Dropperen og B) Den Droppede. Med anagrammer, ligninger og filosofiske tanker forsøger at bevise sin teori. Grunden er set, fordi han selv er blevet droppet 19 gange – kun af piger, som hedder Katherine. Det ender med en roadtrip, hvor teorien skal udvikles færdigt, men selvfølgelig sker der en masse på vejen.

Mit største problem med denne roman var, at karaktererne var for karikerede. Det endte med at gøre dem utroværdige; som om de var skabt for at være karakterer (*som de selvfølgelig jo er*), men de virkede ikke ægte. Det virkede meget forceret at læse, både sprogligt, personlighedsmæssigt og med hvordan Colin og vennen Hassan opførte sig. Jeg er godt klar over, at de er teenagere, som forsøger at navigere i livet, men åh, der var ikke meget, man kunne relatere til eller meget, som man syntes om ift. deres personligheder, gennem læsningen.

Det er selvfølgelig befriende, at personerne ikke er perfekte, for det skal de ikke være, men disse karakter var bare off. De krøb aldrig ind under huden, de forundrede mig aldrig eller udfordrede min tankegang, hvilket var rigtig ærgerligt.

Jeg kan godt lide tanken om denne roman. Der er gode idéer. Anagrammerne, ligningerne og fodnoterne leger med roman-formen, og det er jeg egentlig ret vild med. Det er en roman med viden, matematiske formler, fodnoter, litterære referencer og ting, som sætter tankerne i gang, og det er naturligvis et godt element.

Det er spændende at se fornyelsen og det fungerede til fulde, men alt i alt synes jeg personligt, at historien manglede dybde, karaktererne manglede sjæl og der var bare noget, som ikke fik romanen til at blomstre, som f.eks. i John Greens nyeste Skildpadder hele vejen ned. Der er noget helt andet på spil – en nerve, som der desværre ikke var i Endnu en Katherine.

Læs også disse anmeldelser af samme forfatter:
Will Grayson, Will Grayson
Paper Towns

Let it snow
Skildpadder hele vejen ned

One thought on “Endnu en Katherine af John Green

Leave a comment