Mare, mare minde af Teddy Vork

foto (1)

*Reklame* – Titel: Mare, mare minde – Forfatter: Teddy Vork – Forlag: Calibat – Anmeldereksemplar fra Calibat

★★★★☆

Mare, mare minde af Teddy Vork var noget ganske særligt. Bogen var grum, nervepirrende, dyster og ridslende ned af ryggen, samtidig med at den også var overraskende og slet ikke forudsigelig. Det lyder som en simpel godnatfortælling for børn, men denne udgivelse rummer både dybde og et plot, som ikke er for sarte sjæle.

Hver gang man læser, så glider ord og illustrationer (af Thomas Hjorthaab) sammen og skaber den perfekte ramme om historien samt en ridslende stemning (særligt, hvis man sidder i mørket og læser). Det er et simpelt plot: Peter skal sove og om natten får han besøg, både af Ole Lukøje, som vil gøre alt for, at Peter kan få sin søvn og at monsteret under sengen ikke skal skræmme ham i forsøget. Det lyder umiddelbart meget lykkeligt og ufarligt, men jo længere man kommer i fortællingen, jo tydeligere er det, at der er meget på spil.

Fortællingen tog røven på mig – på den gode måde! Jeg havde slet ikke forventet, hvad jeg læse (og ja, nu tror du nok, at jeg skal spoile, men HA, du må selv læse fortællingen og se hvad jeg mener!) For den kan absolut anbefales. Jeg synes virkelig, at Teddy Vork har gjort et flot stykke arbejde med at skabe en roman, som er perfekt til flere målgrupper. Desuden får fortællingen selv den modigste til at gyse og præsenterer en helt særlig dybde, som emmer af sårbarhed, tab, afmagt og overraskelse. Intrigued? DET KAN JEG GODT FORSTÅ!

Spørgsmålet er så om denne historie er for grum for børn? Men så bare tænk, hvor skræmmende vores verden er, eller hvor meget Neil Gaimans historier har fascineret både børn, teenagere og voksne, uanset hvor creepy de måtte være. Jeg tror desuden også, at børn kan klare meget mere end hvad vi (voksne) tror. De er seje, kloge og kan sagtens skille fiktion fra virkelighed, selvom det nogle gange kan glide sammen og virke ufattelig troværdigt. Læs selv Mare, mare minde af Teddy Vork og så glæder jeg mig til at høre, hvad du synes.

Leave a comment