Tir-Nâzrals arving (Stjernekrønikerne #1) af Mads Schack-Lindhardt

foto 1 (7).JPG

*Reklame* – Titel: Tir-Nâzrals Arving (Stjernekrønikerne #1) – Forfatter: Mads Schack-Lindhardt – Forlag: Forlaget Mellemgaard – Anmeldereksemplar fra Forlaget Mellemgaard

★★★★★

Tir-Nâzrals Arving (Stjernekrønikerne #1) af Mads Schack-Lindhardt var en roman, som jeg ikke vidste, at jeg havde manglet i mit liv. Men det havde jeg! HOLD NU KÆFT, hvor var den god. Hvor var det som om den var skræddersyet lige efter min smag.

Kender du det, når man har læst en bog i ens barndom, som ændrer alt og giver én en særlig stemning i kroppen, hver gang man læser den, tænker på den og reflekterer over den? Sådan havde jeg det med Harry Potter-serien og jeg har ikke haft det sådan med mange romaner, faktisk virkelig få. Det drejer sig om Rubinrød af Kerstin Gier og nu har Tir-Nâzrals Arving også taget den plads. Og selvom disse to romaner ikke minder direkte om Harry Potter-serien, så får jeg den samme vibe fra disse. OG det er virkelig et kompliment!

Tir-Nâzrals Arving, som er første del af Stjernekrønikerne, er virkelig velskrevet. Jeg var meget imponeret, allerede fra de første par sider, over hvor dygtig forfatteren er. Mads Schack-Lindhardt har virkelig styr på sit sprog, både beskrivelser, stemninger og dialoger holder hele vejen. Der er ingen usikkerheder, så man kan læne sig tilbage og nyde læsningen fuldt ud. Der er masser af tempo og nervepirrende øjeblikke, men det hele fortælles med en ro og en sikkerhed, så man får lyst til at læse videre. Man kan faktisk ikke lade være!

Jeg vil ikke spoile bogen for dig, men hele konceptet bag den er genialt. Et træ, en anden verden, hvor alle historier findes (hvilken drøm, men også skræmmende!) En hel almindelig dreng (Sebastian) får kendskab til denne verden og herfra begynder eventyret for alvor. Der er Gandalf, der sidder i baren, en drageunge, elvere, magi og en nemesis-fjende. Der er så mange gode elementer i denne roman og det bliver på intet tidspunkt rodet eller forceret.

Jeg glæder mig meget til at læse videre. Mads Schack-Lindhardt er en forfatter, som du bliver nødt til at læse og kende til. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at introducere fantasy-glade læsere til denne særlige fiktive verden, som han har skabt.

Leave a comment