Jeg er faret vild af Gayle Forman

IMG_1554.jpg

*Reklame for Gyldendal/anmeldereksemplar* – Titel: Jeg er faret vild – Forfatter: Gayle Forman – Forlag: Gyldendal – Anmeldereksemplar fra Gyldendal

★★★★☆

Jeg er faret vild af Gayle Forman var en dejlig overraskelse. Tænk, hvis jeg ikke havde læst den!? Det kan jeg slet ikke forestille mig. Du kan allerede høre, at jeg var meget imponeret over min læsning, for det var jeg virkelig. Det er en roman, som virkelig rammer YA-tendensen lige nu, og jeg synes, at den fungerede på alle måder.

Plottet er enkelt. Tre karakterer ”dumper” ind i hinanden – rent faktisk falder de ovenpå hinanden, hvilket lyder utrolig fjollet, men det gav mening, da man lige havde fattet, at det reelt skete. Det virker som et perfekt kismet, at de tre (Freya, Nathaniel og Harun) netop skulle møde hinanden denne dag. De kæmper med hver deres problemer – Freya, der er sanger og har mistet sin stemme, Nathan, der er hjemløs og forældreløs, og Harun, der er bøsse og befinder sig i et muslimsk miljø, hvor det ikke tolereres. Alle tre karakterer er vidt forskellige og har hver deres problem, der på en måde gør dem stedløs, rodløs og giver en anden form for eksistentiel søgen. De tre finder sammen og vi følger dem over 24 timer, hvor de støtter hinanden og er der for hinanden.

Det er i sandhed et kismet, for det giver mening, at de netop skulle finde hinanden den dag. Samtidig med at vi følger deres historie, så formår Gayle Forman at vikle læseren ind i karakterernes indre tanker og der er en fantastisk indlevelse på spil. Det er så nemt at holde af karaktererne og jeg var slet (!) ikke klar til at tage afsked med dem.

Alt i alt synes jeg virkelig, at Jeg er faret vild er YA, når det er bedst. Det var i sandhed en rigtig god roman og jeg er ufattelig glad for, at jeg læste den. Det er en roman med kant, personlighed og den formår at italesætte de allervigtigste tematikker og eksistentielle tvivl på en rigtig nede-på-jorden-måde, som gør det nemt for målgruppen at relatere til de præsenterede scenarier.

Leave a comment