Hest horse pferd cheval love af Mette Vedsø

SDC15976.JPG

* Reklame/sponsoreret indlæg af Bog & Idé – Titel: Hest Horse Pferd Cheval Love  – Forfatter: Mette Vedsø – Forlag: Jensen & Dalgaard – Anmeldereksemplar fra Bog & Idé (direkte link til bogen her)

★★★★☆

Hest Horse Pferd Cheval Love af Mette Vedsø er en roman, som jeg virkelig har glædet mig til at læse i alt (!) for lang tid. Endelig fik jeg læst den, og det gik alt for hurtigt – jeg skal læse den igen snart, for hold nu op, hvor var den god!

Dette er helt klart den bedste bog, jeg har læst af Mette Vedsø, og jeg har læst mange endda. Men der er et eller andet over denne roman, som bare får fundamentet til at smuldre på den helt gode måde. Den var fængslende, intens, dyb og gemmer på så mange nuancer.

Det er en roman, som både handler om heste, venskab, at udvikle sig og at vokse fra hinanden. Det handler om den barnlige naivitet, som udvikler sig til en teenagers nærvær og erkendelse. Sproget er så ufattelig stærkt, og selvom det er en relativ kort roman og sproget er enkelt og let at forstå og læse, så gemmer der sig så mange nuancer og lag i sprogets kerne. Det er en hel unik oplevelse at læse, for der er så meget skjult i detaljerne, beskrivelserne og dialogerne. Man skal blot finde det.

Desuden er det en roman, som er spækket med følelser. Samtidig med at der er mange følelser på spil i de to hovedpersoner (Naja og Taxa), så er der en sødme, charme og en melankolsk stemning over hele læsningen – som om man ved, at noget vil forsvinde som sand ud af ens hænder, men det gøres med en nerve og et stærkt sprog, som kun gør, at man drages endnu mere af teksten og hvad den rummer.

Du vil ikke fortryde at læse denne roman!  Hest Horse Pferd Cheval Love er en børnebog med YA-elementer, som i den grad har fortjent den anerkendelse og hype, som den har fået. Virkelig flot begået af Mette Vedsø!

Leave a comment