Forfatter-interview #20 Linette Harpsøe

FORFATTER-INTERVIEW #20

… DER PRÆSENTERES (TROMMEHVIRVEL!) ….

LINETTE HARPSØE

14012066_961413697304368_190309686_n.jpg

OMKRING BOGEN “DE FEJLFØDTE – EXILIUM #1”
Læs anmeldelsen her
foto-1-1

 

1. Tre ting om dig selv, som dine fans måske ikke vidste
Til dagligt arbejder jeg med fødevarelovgivning. Jeg er rigtig glad for at stå på longboard. Jeg elsker romkugler.
 
2. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter?
Det vidste jeg først for alvor da jeg var omkring 23. Men tanken om at skrive bøger slog mig allerede da jeg var 11-12 år.
3. Hvor længe har du skrevet? Og hvad startede det?
Jeg har skrevet i 10 år. Det første jeg skrev var korte noveller i gymnasiet. Jeg var 16 år og det var en erstatning for en dagbog. Det handlede meget om at tolke de følelser alle teenagere går og slås med.
 
 
4. Hvem opdagede dig? Opnåede du det selv? (Kontaktede forlag – hvordan?)
Jeg skrev mit første manuskript færdigt i 2012. Forlagene sagde nej og jeg smed manus i skuffen. Så skrev jeg et nyt manus og det fik også nej – endda hos DreamLitt hvor jeg er i dag. Jeg havde brugt to år på det manus og det var det bedste jeg havde skrevet – troede jeg. Så skrev jeg mit tredje manuskript (Exilium) og det sendte jeg ind til DreamLitt da de afholdte debutant konkurrence i december 2014. Jeg vandt ikke konkurrencen, men de ville alligevel gerne antage manuskriptet. Vi skrev kontrakt og jeg har nu været hos DreamLitt i halvandet år og Exilium – De Fejlfødte er endelig på gaden. Og jeg har lige skrevet kontrakt på næste bind i trilogien.
 
5. Hvor mange bøger har du skrevet? Og i hvilken genre?
Jeg er lige debuteret med første bind i Exilium trilogien. Næste bind udkommer i 2017. Trilogien bevæger sig inden for science fantasy genren, som jeg virkelig er blevet vild med. Dog har jeg også et par noveller i nogle novellesamlinger som er udarbejdet i samarbejde med Red Barnet. De har alle fokus på socialtbelastede familier.
 
6. Hvorfor denne historie – hvad var det specifikke der fik dig til at vælge netop den?
Exilium er et fejlslået resultat af et forsøg på at skrive en kort gyser. Historien blev alt for lang, jeg bevægede mig væk fra det paranormale og i stedet ind i en dystopisk verden. Og der blev jeg hængende i to år. Det var ikke et bevidst valg, at Exilium skulle tage form, fordi jeg gik efter noget helt andet, men Exilium blev alligevel produktet og det er jeg godt tilfreds med i dag.
 
7. Hvad inspirer dig? Hvilke forfattere har inspireret dig? (Andet; kunst, musik, ting i livet?)
Min yndlingsforfatter Tess Gerritsen inspirerer mig helt vildt! Hendes stil er simpel og alligevel så unik, at hun kan beskrive selv det kedeligste i hele verden og få mig til at længes efter mere. Hun opbygger sit plot og sine karakterer om ting hun kender til, og det gør en forskel. Det beundrer jeg hende for. Ud over det, så er jeg meget inspireret af at besøge mine forældre i Præstø på Sydsjælland, langt væk fra København. Her spirer de små ideer på en helt anden måde.
8. Hvad er dit budskab med din bog?
Skriv ikke om det du tror folk vil læse, skriv i stedet om det du vil fortælle. Det er måske ikke det budskab man får ud af at læse min science fantasy trilogi, men det er sådan første bog er blevet til. I stedet for at bruge krudt på at overveje hvad folk gerne vil læse, så har jeg udelukkende skrevet det som jeg syntes var spændende. Det føler jeg har været det rigtige.
9. Hvordan identificerer du dig med karakteren(e)?
Hmm … jeg ser en smule af min egen stædighed i min 17-årige hovedperson Fry. Jeg synes hun er lidt sej, og det beundrer jeg. I drengene Timo og Dingo ser jeg et behov for at gøre det rigtige – men på to forskellige måder. Og det er nok en konflikt jeg nogle gange oplever hos mig selv. Både i større og mindre grad. Jeg tror alle har stået i en situation hvor der er flere løsninger der er rigtige, men man kan kun vælge en ting. Og det synes jeg er spændende at få lov at udleve gennem mine to viljestærke drenge.
10. Hvad læser du lige nu?
Bloodstream af Tess Gerritsen. Jeg er kun på side 13, men den er allerede god.
11. Nævn 3 bogtitler, som du vil anbefale andre
The surgeon af Tess Gerritsen (min største inspiration).
Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren (den håndterede døden så smukt, at jeg som barn læste den igen og igen).
Elleve timer af Paullina Simons (købte bogen for 5kr på et loppemarked da jeg var 12. En gravid kvinde bliver kidnappet i et storcenter i USA. Fortrød aldrig mit køb.)
 
12. Hvornår kommer din næste bog?
Exilium – De Fejlfødte udkom for en uge siden og næste bind udkommer til næste år i 2017.
Links til forfatteren:
Leave a Reply

