100 dage af Lotte Kaa Andersen

foto 2 (9).JPG

Titel: 100 dage – Forfatter: Lotte Kaa Andersen – Forlag: Høst & Søn  – Anmeldereksemplar fra Høst & Søn

★★★☆☆

Jeg læste Hambros Allé 7-9-13 ved et tilfælde og det er jeg så taknemmelig for. Efter at Lotte Kaa Andersen kontaktede mig personligt og takkede mig for min anmeldelse (hvilket jeg var rigtig glad for!), fik jeg at vide, at der var endnu en roman på vej – nemlig en fortsættelse til Hambros Allé 7-9-13.

100 dage udkom i efteråret 2016 og i november 2016 var jeg så heldig at rende ind i Lotte Kaa Andersen på Bogforum. Hvor var det skønt at sige hej, også selvom vi ikke havde mere end et par minutter. For et stykke tid siden fik jeg endelig dykket ned i 100 dage, og jeg blev i hvert fald ikke skuffet.

Lotte Kaa Andersen kan nemlig noget helt særligt! Sproget er i den grad imponerende. Forfatteren har en evne til at beskrive mennesker helt præcist og levende for læseren via de handlinger, som de foretager, hvordan de agerer eller alle de ord, som de ikke ytrer. Man føler sig som en flue på væggen i det perfekte, polerede og fuldendte hjem i Nordsjælland. Man ser det hele klart og tydeligt: at det hele slet ikke er så perfekt, som man tror. Langt fra!

Hold da op, jeg misunder ikke karakterernes liv. Meget vel, de har penge og alt hvad de kunne ønske sig, men der findes nogle tomrum, som ikke kan erstattes af det materielle. Læsningen er fascinerende, tåkrummende, underholdende og endda hjertebankende.

100 dage er ikke den bog, som jeg ville tage ned fra hylden i boghandlen, men Lotte Kaa Andersen har nu overbevidst mig om, at jeg skal læse flere bøger i den realistiske genre. Det er med en nerve og en kant, at forfatteren beskriver dagligdagen og formår at præge det trivielle og gør det yderst fascinerende at følge med i.

Jeg kan vælge at afslutte min afslutning på anmeldelsen med at skrive noget (plat-tø hø-pun-agtigt) á la: ”Det tog i hvert fald ikke 100 dage at komme igennem bogen!” Men det tror jeg, at vi dropper – i stedet vil jeg blot sige, at jeg glæder mig meget til at læse mere fra forfatteren, for denne læseoplevelse var imponerende!

foto 1 (9).JPG

Læs anmeldelsen af Hambros Allé 7-9-13
Læs forfatter-interview med Lotte Kaa Andersen

Leave a comment