Sandsnogens bid – Krøniken om Morika #1 af Sidsel Sander Mittet

foto (41).JPG

Titel: Sandsnogensbid – Krøniken om Morika #1 – Forfatter: Sidsel Sander Mittet – Forlag: Forlaget Facet – Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet

★★★★☆

Hvor er det godt at være tilbage i Mittets litterære univers. Hun kan altså noget helt særligt, når hun bygger sin verden op, og det ses tydeligt (også) i denne udgivelse. Der er så mange detaljer, sange og elementer, både fra Morika-serien, men også helt nye, som passer ind i verdenen, som vi præsenteres for. Det bliver troværdigt og det er alt, hvad man gerne vil have. Man glemmer næsten, at man sidder med et stykke fiktion i hånden.

Sandsnogens bid – Krøniken om Morika #1 foregår sekshundrede år før historien om Eshri, Korau og deres venner. Vi følger den unge kriger Aaton og den unge morikaner Itua. Deres veje krydser og historierne flettes sammen. Denne fortælling bygger på Morikas største myte og dybeste tragedie, og allerede fra start glæder man sig til at se, hvad det hele byder på.

… Og man bliver ikke skuffet. Sidsel Sander Mittet skriver simpelthen bare så godt. Det er dansk fantasy, når det er bedst. Jeg imponeres gang på gang, imens jeg bladrer sider og historien er pludselig hurtig læst. Man er næsten tvunget til at lægge bogen fra sig, vente et par minutter for så at tænke: ”Ej, bare et par sider mere!” og sådan går det bare.

Der gik ikke længe før, at Itua havde fanget mig helt og holdent. Hun er virkelig en god karakter – nem at identificere sig med og én karakter, som jeg gerne ville have skulle støtte mig fra sidelinjen. Et twist i plottet (som jeg ikke vil spoile!) gør, at det som altid bliver en kamp mellem de gode og de onde – the greater good! Og det fungerer rigtig godt, men nok om det – læs du selv bogen og lad den udfolde sig foran dig.

Sproget er sikkert, man læner sig tilbage og lader beskrivelserne drive sanserne frem. Man går i Ituas støvede fodspor og dufter, sanser og ånder den samme luft som hende. Det bliver så legende let fra Sidsel Sander Mittet. Hun behøver ikke at gøre ret meget for at overbevise læseren om at fortsætte læsningen – sproget gør det så nemt for os, fordi det er så flot udført og formidlet.

Morika-serien var god, men Sandsnogens bid – Krøniken om Morika #1 er (indtil videre) endnu bedre. Jeg var fanget fra start og glæder mig meget til at læse næste del i serien!

Leave a comment